Nøstede Kvantorer

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
NisseLord
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 22/09-2008 21:53

Hei,
jeg har et lite problem med å forstå forskjellen mellom kvantorene ∀ og ∃.

Har sett at
∀xP(x) [symbol:identisk] P(1)∧P(2)∧P(3)∧....P(n)
og at
∃xP(x) [symbol:identisk] P(1)∨P(2)∨P(3)∨....P(n)

Blir det slik at:
∀x∀y(x^5 = y^5 ⇒ x = y)
er usann fordi x og y kan være to forskjellige tall, og for at det uttrykket skal gå opp må det se slik ut?:

∀x∃y(x^5 = y^5 ⇒ x = y)


Takker for all hjelp
KjetilEn
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 191
Registrert: 28/02-2007 17:30
Sted: Oslo

Hei, en stund siden jeg har hatt logikk nå, men prøver meg.

Så vidt jeg kan se er begge utsagn sanne, men de forteller ulike ting.
La oss kalle egenskapen [tex] x^5 = y^6 \rightarrow x = y[/tex] for P(x, y)

Med utsagnet [tex]\forall x \forall y P(x, y) [/tex] sier vi at egenskapen P(x, y) er sann for alle x og y.

Med utsagnet [tex]\forall x \exists y P(x, y) [/tex] derimot, sier vi at denne egenskapen er sann for minst én y.


Det er ikke så lett å se forskjellen, så la oss ta et bedre eksempel, La P(x, y) være [tex] x^0 = y^0 \rightarrow x=y [/tex]

Utsagnet [tex]\forall x \forall y P(x, y)[/tex] stemmer ikke, fordi [tex]x^0 = y^0[/tex] ikke medfører at x=y.

Utsagnet [tex]\forall x \exists y P(x, y)[/tex] stemmer derimot. Fordi hvis [tex]x^0 = y^0[/tex] så finnes det minst ett tall y der x=y.


Håper det hjelper (og at jeg ikke har gjort noen blundere :D )
Those who know a lot, don't know more about how much they know than those who know less.
Svar