buelengde og funksjoner

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
gomp1
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 22/11-2006 12:10

Heisann, lurer på om noen kan hjelpe meg med denne:

Vi skal se på kurver som starter i (-1,0) og ender i (1,0) og som i tillegg har buelengde=3.

Finn to kurver som oppfyller kravene.

Denne oppgaven ble svart på tidligere, men det ble kun nevnt at punktene P som gir buelengde = 3, er punktene P(0, [symbol:rot] 5 /2) og P(-1,5/6)

HVis noen kunne forklart meg hvordan jeg finner disse punktene, samt ligningen for buen ville det vært supert!

På forhånd takk :D
dischler
Guru
Guru
Innlegg: 242
Registrert: 01/03-2004 10:11

buelengde er bare et generelt begrep på lengden av en funksjon fra et punkt til et annet (kan godt være i vilkårlig antall dimensjoner), så den behøver ikke se ut som en bue på papiret. Den kan godt være en rett strek/kantete/kaotisk osv... (må imidlertid være kontinuerlig)

'Buene' i oppgaven din består bare av en rett strek fra (-1,0) til P, og en ny rett strek fra P til (1,0). Håper dette oppklarte misforståelsen.
Svar