Fluidmekanikk - trykk og strømningshastighet

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Mr. P.D.E.
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 11/12-2006 11:16

Har en oppgave i fluidmekanikk her. Den lyder som følger: "En homogen inkompressibel væske strømmer friksjonsfritt og stasjonært gjennom et rett rør hvor tverrsnittarealet snevres inn fra A til a. Strømhastigheten og trykket i den vide delen av røret er henholdsvis U og p0. Finn strømhastigheten og trykket i den smale delen av røret." Jeg får at strømhastigheten er UA/a og trykket lik p0+0.5*ro*U^2*[1-A^2/a^2] der ro er tettheten. Dette samsvarer med fasiten, men jeg er en anelse usikker på om den kan løses med en enklere fremgangsmåte enn den jeg har brukt. Er derfor åpen for løsningsforslag. (Har dessverre ikke anledning til å plotte inn utregningen min, så får jeg heller få løsningsforslag som er like mitt eget...)
Svar