Løse ligningsett

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Sabal
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 17
Registrert: 11/02-2007 18:03
Sted: Lilleaker
Kontakt:

Gitt

[tex]\cos (\omega_0 t) = A_1 \cos (\omega_0 t + \phi_1) + A_2 \cos (\omega_0 t + \phi_2)[/tex]

[tex]\sin (\omega_0 t) = 2 A_1 \cos (\omega_0 t + \phi_1) + A_2 \cos (\omega_0 t + \phi_2)[/tex]

Finn [tex]A_1[/tex], [tex]A_2[/tex], [tex]\phi_1[/tex] og [tex]\phi_2[/tex].
arildno
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 17/03-2007 17:19

Bruk summe formlene, og gang ut. Dernest identifiserer du hvilke 4 ligninger som må gjelde.

Jeg omformer første ligning for deg, du kan ta den andre!

[tex]\cos(\omega_{0}t))=A_{1}(\cos(\phi_{1})\cos\omega_{0}t-\sin(\phi_{1})\sin\omega_{0}t)+A_{2}(\cos(\phi_{2})\cos\omega_{0}t-\sin(\phi_{2})\sin\omega_{0}t)[/tex]
Vi omgrupperer slik:
[tex](1-A_{1}\cos\phi_{1}-A_{2}\cos\phi_{2})\cos\omega_{0}t+(A_{1}\sin\phi_{1}+A_{2}\sin\phi_{2})\sin\omega_{0}t=0[/tex]
Legg merke til at denne ligningen må gjelde for ALLE t!
Den må derfor være en IDENTITET, og det kan bare være tilfelle dersom begge de to konstante koeffisientent-uttrykkene i parenteser er 0.
Dette gir deg to ligninger.

Du får de to siste ligningene fra siste opprinnelige ligning på samme måte.
mrcreosote
Guru
Guru
Innlegg: 1995
Registrert: 10/10-2006 20:58

En noe lettere metode: Siden ligningene skal holde for alle t, kan det være lurt å velge noen fornuftige t-verdier og se hva som skjer. Prøv for eksempel t=0. Hvis vi ser bort bra den kjedelige løsninga hvor omega_0=0, kan du også prøve [tex]t=\frac{\pi}{2\omega_0}[/tex] og utnytte at sinus- og cosinusfunksjonene er forskyvninger av hverandre: [tex]\cos{(x+\frac\pi2)} = -\sin x[/tex]. Du skal nå sitte med 2 ganger 2 behagelige ligninger i 2 ukjente.

Merk forøvrig at en løsning ikke er entydig uten restriksjoner på variablene: Hvis [tex](A_1, A_2, \phi_1, \phi_2)[/tex] gir en løsning, gir for eksempel [tex](-A_1, -A_2, \phi_1+\pi, \phi_2+\pi)[/tex] en annen løsning.
Sabal
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 17
Registrert: 11/02-2007 18:03
Sted: Lilleaker
Kontakt:

Sabal skrev:Gitt

[tex]\cos (\omega_0 t) = A_1 \cos (\omega_0 t + \phi_1) + A_2 \cos (\omega_0 t + \phi_2)[/tex]

[tex]\sin (\omega_0 t) = 2 A_1 \cos (\omega_0 t + \phi_1) + A_2 \cos (\omega_0 t + \phi_2)[/tex]

Finn [tex]A_1[/tex], [tex]A_2[/tex], [tex]\phi_1[/tex] og [tex]\phi_2[/tex].
Vi fikk et hint i dag. Det er lurt å skrive funksjonene som fasorer og benytte seg av at de tre cosinusene har samme frekvens. På en eller annen måte skal man gjøre om

[tex]\cos (\omega_0 t) = A_1 \cos (\omega_0 t + \phi_1) + A_2 \cos (\omega_0 t + \phi_2)[/tex]

til

[tex]1 = A_1 e^{i \phi_1} + A_2 e^{i \phi_2}[/tex]

Ved bruk av Eulers inverse formel

[tex]cos (x) = \frac{ e^{i x} + e^{- i x}}{2}[/tex]

får jeg det til å bli

[tex]e^{i \omega_0 t} \left( 1- A_1 e^{i \phi_1} - A_2 e^{i \phi_2}} \right) = - e^{-i \omega_0 t} \left( 1- A_1 e^{- i \phi_1} - A_2 e^{- i \phi_2}} \right)[/tex]

Og det er visst omtrent det samme som arildno fant ut.
... deretter må jeg altså stole på at dette er en "identitet".. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor det er sånn.

Jeg trenger visst å få det inn med teskje hva som fører til at parentesene må være null..

Læreren nevnte noe om at det kunne være flere løsninger så takk til mrcreosote for å servere meg den på sølvfat :D

[tex]\sin (a+\pi) = -\sin(a) = \sin(-a)[/tex]
(Stemmer dette?)

Jeg har løst oppgaven ved hjelp av arildnos metode(mye å skrive, skriver evt. senere), men som sagt skjønner jeg ikke helt begrunnelsen for hvorfor parentesene må være null.
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

[tex]\sin (a+\pi) = \sin (a)\cdot \cos(\pi) + \sin(\pi) \cdot \cos(a) = -sin(a) = sin(-a)[/tex]
arildno
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 17/03-2007 17:19

Parentesene må være null fordi sinus og cosinus er lineært uavhengige funksjoner.
Svar