Dobbeltintegral

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
kjell
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 15/02-2007 16:48

Hei. Sliter litt med å regne ut dette dobbeltintegralet [tex]$\int \int_{R} xe^{-x^{2}-y^{2}}\, dA$[/tex]. Der R er området i første kvadrant mellom x-aksen og linjen y=x. Tenkte at det var best å gjøre om til polarkoordinater slik at det ble dette dobbeltintegralen jeg skal regne ut:
[tex]$\int_{0}^{\pi/4}\int_{0}^{\infty} r^{2}cos(\theta)e^{-r^{2}}\,dr \,d\theta$[/tex]. Min teori er at det blir slik: [tex]$\frac{\sqrt{2}}{2}\int_{0}^{\infty} r^{2}e^{-r^{2}}\,dr$[/tex], etter å ha integrert med hensyn på [tex]\theta[/tex]. Det er her jeg står litt fast, så jeg lurte på om det var noen som hadde noen tips.

På forhånd takk.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Nå har jeg ikke prøvd å løse oppgava di, men bare sett eksplisitt på integralet. Og vær klar over at slike integral involverer error funksjonen, der:

[tex]erf(x)\,=\,{2\over sqrt {\pi}}\,\int_0^x e^{-t^2}\,{\rm dt}[/tex]

derfor vha Wolfram og Integrator blir:

[tex]I\,=\,\int x^2e^{-x^2}\,{\rm dx}\,=\,{1\over 4}{sqrt\pi} \, {erf(x)} \,-\,{1\over 2}xe^{-x^2}\,+\,C[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
kjell
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 15/02-2007 16:48

Takk for svaret. Da får jeg lese meg opp litt på error funksjonen og se om jeg skjønner noe mer.
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Hmm.. Tror ikke du skal trenge error function her.. Men jeg har ikke tid til å se på dette nuh.
arildno
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 17/03-2007 17:19

Husk at:
[tex]\int_{0}^{\infty}e^{-x^{2}}dx=\frac{\sqrt{\pi}}{2}[/tex]
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

arildno skrev:Husk at:
[tex]\int_{0}^{\infty}e^{-x^{2}}dx=\frac{\sqrt{\pi}}{2}[/tex]
Stemmer d, var en eller anna sammenheng jeg ikke huska i farta. Gjelder fra null (nederste grense) til uendelig som øverste grense, ellers er der erf(x) igjen, eller hur...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
arildno
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 17/03-2007 17:19

err-funksjonen er litt "morsom" på den måten at vi ikke kan evaluere den eksakt på noen ikk-null, endelig verdi, men kan evaluere den eksakt "ved uendelig".
Solar Plexsus
Over-Guru
Over-Guru
Innlegg: 1685
Registrert: 03/10-2005 12:09

Bruk delvis integrasjon med [tex]u = r[/tex] og [tex]v^{\prime}= re^{-r^2}[/tex] på integralet

[tex]\int_0^{\infty} r^2 \, e^{-r^2} \, dr \;=\; \Big[(r) \cdot (- \frac{e^{-r^2}}{2})\Big]_0^{\infty} \;-\; \int_0^{\infty} 1 \cdot (- \frac{e^{-r^2}}{2}) \, dr \;=\; \frac{1}{2} \, \int_0^{\infty} e^{-r^2} \, dr \;=\; \frac{\sqrt{\pi}}{4}[/tex]

ettersom

[tex]\lim_{r \rightarrow \infty} \, r \cdot e^{-r^2} \;=\; 0[/tex] (kan f.eks. vises vha. L' Hopitals regel)

Herav følger at dobbeltintegralet forenkles til

[tex]\frac{\sqrt{\pi}}{4} \, \int_0^{\pi/4} \cos \theta \, d\theta \;=\; \frac{1}{4} \, \sqrt{\frac{\pi}{2}}.[/tex]
kjell
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 15/02-2007 16:48

Takk for svaret. Tror jeg skjønte det meste nå.
Svar