Grafer. Deriverte

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Prophet
Noether
Noether
Innlegg: 26
Registrert: 09/10-2006 23:22

Sliter med denne:

Bilde

Noen som kan forklare litt?
knutn
Cayley
Cayley
Innlegg: 70
Registrert: 14/05-2005 02:19
Sted: narvik

Det er jo relativt greit å se da...

men du vet at når du deriverer, får du ofte uttrykk av lavere grad.
Til venstre er det tredjegradsfunksjonen som er f(x), parabelen er f'(x)

tilsv til høyre. parabel er f(x), linja er den deriverte.
Knutn
Prophet
Noether
Noether
Innlegg: 26
Registrert: 09/10-2006 23:22

Skjønte fort hvem graf som var den deriverte og motsatt. Problemet mitt blir å begrunne svaret :\
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

En andregradsfunksjonen vil kun ha ett topp/bunnpunkt, mens en tredjegradsfunksjon vil ha to. Da bør det være innlysende på figuren. En annen måte du kan se det på er at grafen vil ha topp/bunnpunkt der den deriverte krysser x-aksen (x=0).
dischler
Guru
Guru
Innlegg: 242
Registrert: 01/03-2004 10:11

Det er forsåvidt riktig det dere skriver om andr-/tredjegradsfunksjoner, men legge merke til at oppgaveteksten ikke snakker om polynomer.

En mer generell begrunnelse er at den funksjonen (i hver av deloppgavene) som har funksjonsverdi lik 0 der hvor den andre har et maks-/min punkt må være den deriverte av f(x).
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Det har du helt rett i Dischler. Kunne like gjerne utelatt polynompratet mitt.
Tuti
Noether
Noether
Innlegg: 38
Registrert: 11/03-2007 20:57

Prophet skrev:Skjønte fort hvem graf som var den deriverte og motsatt. Problemet mitt blir å begrunne svaret :\
Når ein deriverer ein villkårlig funksjon får ein ein funksjon, f'(x) som angir stigningstallet til f(x). Det kan vere positivt, 0 og negativt. Når f'(x) krysser X-aksen har anten f(x) eit botn- eller eit topppunkt sidan den korkje aukar eller minkar i verdi akkurat i dette punktet->stigningstal =0

Det er vel ein måte å seie det på?
dischler
Guru
Guru
Innlegg: 242
Registrert: 01/03-2004 10:11

jepp
Svar