Estimering og hypotesetesting

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
cammamor
Noether
Noether
Innlegg: 28
Registrert: 20/03-2007 10:45
Sted: Sarpsborg

Hei og hopp! Sliter litt med å forstå dette med estimater. Jeg skjønner liksom ikke helt hvordan jeg skal klare å se at svara blir de svara det blir (!) :oops: Her følger et par eksempler:

1) I en by i Sør-Amerika er innbyggerne enten fattige eller rike. En tilfeldig fattig person har inntekt X med forventingsverdi u og varians o^2 (i mangel av my og sigma). En tilfeldig rik person har inntekt Y med forventingsverdi 15u og varians 4o^2. En norsk forsker ønsker å anslå u. Han samler inn fem X verdier med gjennomsnitt C og fem Y-verdier med gjennomsnitt B. Hvilken av følgende estimatorer for u er best?

u-med hatt 1 = (C + B) : 16

u-med hatt 2 = (C +4B) : 61

2) Laksen i en oppdrettsnerdhar vekt med ukjent forventingsverdi u og standardavvik o. Per skal fiske opp fem tilfeldige lakser og finne deres gjennomsnittsvekt C, mens Kari skal fiske opp tre lakser og finne deres gjennomsnittsvekt B. Hvilken av følgende estimatorer er best? Begrunn svaret.

u-med hatt 1 = (C + B) : 2

u-med hatt 2= (5C + 4B) : 8

Håper noen klarer å forklare meg hvordan dette henger sammen, det ville jeg sette stor pris på :)
Svar