Overgang fra videregående til universitetet!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Frantz
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 20/09-2006 19:51

Hei!
Har begynte å tenke litt på hva jeg kanskje skal studere, og da synes jeg matematikk høres spennende ut! Går videregående med 3MX, og en sekser her burde være i boks! Men det jeg lurer på er hvordan overgangen fra videregående til universitetet er?
Tenker da først og fremst på overgangen fra videregående til NTNU, men UIO er et alternativt!

Hva anbefaler dere? Og hvordan var overgangen fra 3MX til universitetet?
(3.14159265)mp
Noether
Noether
Innlegg: 28
Registrert: 26/11-2006 17:32
Kontakt:

På NTNU går matematikken mye fortere fremover og matematikken er mer teoretisk, og kanskje mindre løsnings- og oppgaveorientert, men mye av det du møter i matte 1, som er det kurset jeg tar, bygger på 3MX. Med en grei sekser, og god forståelse for matte skal du ikke være bekymret for å prøve deg på universitetet, men en kan ikke cruise inn en A her. Da skal du i tilfellet være spesiell.
Hvordan matematikk som realfagsstudium er vet jeg ikke.
Bilde
TurboN
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 236
Registrert: 15/11-2006 19:33

Et solid fundament i matematikk og fysikk vil hjelpe deg enormt på universitetet. Personer som kanskje har en middelmådig forståelse for matematikk 4er eller svakere vil måtte bruke mye mer tid på å lære seg samme pensum som en med et bedre grunnlag for det. Ser folk som gjerne jobber 20t uka med noen mattefag og nærmest stryker.
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

Mye av forskjellen fra 3MX til universitetsmatte går ut på at man legger bort kalkulatoren, lærer nye prinsipper, og skal føre bevis for mange andre prinsipper. Selvfølgelig er det litt regning også, men kalkulatoren blir generelt lite brukt, og hodet desto mer brukt.

Det er mine erfaringer fra Kalkulus i hvert fall.
insei
Cantor
Cantor
Innlegg: 113
Registrert: 07/08-2007 06:28

Har sett på endel eksamens-sett i Matte 1, og jeg synes det er store forskjeller på vanskelighetsgraden...

Som regel er det minst 1 oppgave (sisteoppgaven) som er betydelig vanskeligere enn resten, og som er ment for å skille A studenter fra B studenter. Men vanskelighetsgraden på disse oppgavene varierer fra tema til tema, så litt flax må til... Om den vanskeligste oppgaven er noe du føler du har kontroll på, så er det jo bra for deg :)

Men som SEirik sier, du kan ikke regne med å få lette regneoppgaver som du har pugget metodene til. Du må bruke hodet... Selv om du "kan" hele pensumet så trenger du ikke å få noe bedre enn karakteren C om du har studert feil..
arildno
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 17/03-2007 17:19

Du må SKJØNNE/FORSTÅ stoffet, det er veldig forskjellig fra å lete frem i boka til hvilken formel du skal bruke i et gitt tilfelle.

Du kan si det slik:
På universitetet må du selv utvikle hensiktsmessige metoder å angripe et problem med, mens på skolen er du vant med å få metodene servert, klare til bruk.
insei
Cantor
Cantor
Innlegg: 113
Registrert: 07/08-2007 06:28

helt enig, det var det jeg mente med å studere feil :) (pugge metoder)
Svar