Å derivere en sirkel

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Vi har sirkelen [tex]x^2+y^2=1[/tex] og vil derivere denne. Jeg har lest at den deriverte skal være [tex]y^\prime=-\frac{x}{y}[/tex], men jeg får det ikke til å føre fram.

Det jeg forsøkte var å bruke at [tex]\frac{d}{dx}\Psi\left(x,y(x)\right)=\frac{\partial \Psi}{\partial x}+\frac{\partial \Psi}{\partial y}\frac{dy}{dx}[/tex] men jeg kom som sagt ikke fram. Hvilken metode bør jeg bruke?

All hjelp mottas med takk.
mrcreosote
Guru
Guru
Innlegg: 1995
Registrert: 10/10-2006 20:58

Hva mener du med å derivere en sirkel? Er du på jakt etter tangenter?
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Ja, det stemmer.
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

Helt vanlig implisitt derivasjon. Deriver hele uttrykket mhp og x, og bruk kjerneregelen der det trengs.

[tex]x^2 + y^2 = 1 \\ \frac{ {\rm d}}{{\rm d}x}x^2 + \frac{ {\rm d}}{{\rm d}x}y^2 = 0 \\ 2x + 2y \frac{ {\rm d}y}{{\rm d}x} = 0[/tex]
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Uten å komme med en lang utledning om implisitt derivasjon, så er det nå ihvertfall slik jeg ville gjort:

[tex]f(x) = x^2 + y^2 = 1 \\ f^, (x) = 2x + 2y\frac{dy}{dx} = 0[/tex]

Resten ser du selv, og jeg orker derfor ikke skrive det.

Jeg hadde ikke tid å sette meg skikkelig inn i utledningen når vi hadde implisitt derivasjon. Noe som igrunn er ganske håpløst og gjør derfor dette litt vrient for meg. Forhåpentligvis får jeg satt meg skikkelig inn i det før eksamen.

Uansett så har det (Om jeg ikke husker helt feil) med inverse funksjoner å gjøre. Man kan jo utrykke y som en funksjon av x (Til en hvis grad bare i dette eksempelet siden vi har x²). Men man deriverer på hensyn med x, og da blir det slik. Det står sikkert noe om det på wikipedia, uten at jeg har sjekket det opp heller :P

Håper det ikke var mer forvirrende enn oppklarende :)
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Ok, da prøver vi igjen. Jeg prøvde å uttrykke x ved y og bare derivere det. Da fikk jeg

[tex]y=\sqrt{1-x^2} \\ \frac{dy}{dx}=\frac{-x}{\sqrt{1-x^2}}=-\frac{x}{y}[/tex]

Da fikk jeg det jeg var ute etter fra starten. Hvis jeg setter dette inn i det dere skrev opp, får jeg:

[tex]2x+2y\frac{x}{y}=0 \Leftrightarrow 2x+2x=0 \Leftrightarrow 4x=0[/tex]

Jeg tror jeg enten misforsto eller klønet det til, men jeg fikk det riktige da jeg bare isolerte y og deriverte. :?
mrcreosote
Guru
Guru
Innlegg: 1995
Registrert: 10/10-2006 20:58

Hvordan får du 2y*x/y=2x?
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

mrcreosote skrev:Hvordan får du 2y*x/y=2x?
[tex]\frac{2\cancel{y}x}{\cancel{y}}=2x[/tex]

Blir det ikke slik da?
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Ops, det ble altså mer forvirrende enn oppklarende :P

Se bort i fra de to nederste avsnittene i såfall. Det var bare en slags liten utledning til hvorfor det ble slik. Tanken var ikke at man skulle utrykke y ved x, eller noe slikt. Det var bare en slags dårlig forklaring.
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
mrcreosote
Guru
Guru
Innlegg: 1995
Registrert: 10/10-2006 20:58

Beklager, hvor kommer 2y*x/y fra i utgangspunktet var vel det jeg lurte på.
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Daofeishi og Dinithion foreslo [tex]f^\prime(x)=2x+2y\frac{dy}{dx}=0[/tex]. Jeg fant at

[tex]y=\sqrt{1-x^2} \\ \frac{dy}{dx}=\frac{-2x}{2\sqrt{1-x^2}}=-\frac{x}{y} \\ f^\prime(x)=2x+2y\frac{dy}{dx}=0 \\ f^\prime(x)=2x-2y\cdot\frac{x}{y}=0 \\ f^\prime(x)=0[/tex]

Men dette stemmer jo ikke?
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

[tex]2x + 2y\frac{dy}{dx} \\ 2y\frac{dy}{dx} = -2x \\ \frac{dy}{dx} = \frac{-2x}{2y} = - \frac{x}{y}[/tex]

I desember får jeg kanskje tid å skrive en litt mer utfyllende forklaring på implisitt derivasjon (Om jeg husker det)
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Bogfjellmo
Cantor
Cantor
Innlegg: 142
Registrert: 29/10-2007 22:02

espen180 skrev:Daofeishi og Dinithion foreslo [tex]\underline{f^\prime(x)}=2x+2y\frac{dy}{dx}=\underline{0}[/tex]
<snip>
[tex]f^\prime(x)=0[/tex]

Men dette stemmer jo ikke?
Hvor er problemet?
[tex]f^\prime(x) \neq \frac {\rm{d}y}{\rm{d}x}[/tex] om det er det som forvirrer deg.
Karl_Erik
Guru
Guru
Innlegg: 1079
Registrert: 22/10-2006 23:45

Det du gjør er å definere funksjonen [tex]f(x)=x^2+y^2=1[/tex]. Dette ser du er en funksjon som konstant er lik 1. Og den deriverte av en konstantfunksjon er 0. Dette stemmer. Men x^2+y^2=1 er ikke en funksjon, det er en likning. Du kan ikke uten videre bruke vanlig derivasjonsteknikk på likninger. Det du sannsynligvis mener å gjøre er å si at likningen gir y som en funksjon av x og finne den deriverte av y med hensyn på x. Dette kan du fint bruke implisitt derivasjon til. Mulig jeg ikke helt svarte på spørsmålet ditt eller for den saks skyld svarte feil, men håper det hjalp hvertfall litt.
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Hvis [tex]A(x)=B(x)[/tex] så er [tex]A^\prime(x)=B^\prime(x)[/tex], gitt at likheten gjelder for et deriverbart definisjonsområde, selv om B er en konstant. Det du må huske på er hvilken variabel du deriverer med hensyn på.
Svar