Hei..
Bare peiser ut noen spørsmål jeg har kommet opp med..
Det er om rekker og potensrekker og maclaurin rekker og utvikling..
Kommer over til tider over oppgave hvor jeg skal rekkeutvikle og gi tallet med 4 desimaltall, da skal tallet være mindre enn 5*10ˆ-1, hvorfor akkurat dette tallet? Finner ikke hvor dette kommer fra... Hvis jeg skulle gitt svaret med 5 desimaltall skal jeg da 6*10ˆ-1 osv eller er det noen regler på dette?
Hva betyr det allmenne leddet? er det sammen som [tex]a_n[/tex]?
Hva legges i at ting går for sakt eller for fort mot null f.eks? Hvordan kan jeg finne ut om det går for sakte eller for fort?
Litt dårlig tid, men håpet på svar før jeg kommer tilbake fra kino så skal bruke dette til videre regning med rekker i morgen pga eksamenstid
Takker for alle svar
Rekke spørsmål
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- Riemann
- Innlegg: 1686
- Registrert: 07/09-2007 19:12
- Sted: Trondheim
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Ingeniørmatematikk IV
Dette klarer du å ressonere deg fram til på egenhånd:
Hvis du vil ha et tall til en nøyaktighet på 4 desimaler, hvor stor feilverdi kan man tolerere?
At noe går for sakte mot 0: tenk på summen av 1/n. Leddene går mot 0, men hva går summen mot? Hva med 1/n^2? Hvilken går raskest mot 0? At noe går for fort mot 0 har jeg ikke hørt snakk om før.
Hvis du vil ha et tall til en nøyaktighet på 4 desimaler, hvor stor feilverdi kan man tolerere?
At noe går for sakte mot 0: tenk på summen av 1/n. Leddene går mot 0, men hva går summen mot? Hva med 1/n^2? Hvilken går raskest mot 0? At noe går for fort mot 0 har jeg ikke hørt snakk om før.
(稻飞虱)
For en fri matematikk! The Declaration of Linear Independence
For en fri matematikk! The Declaration of Linear Independence
-
- Riemann
- Innlegg: 1686
- Registrert: 07/09-2007 19:12
- Sted: Trondheim
Ja, men hvor kommer 5-tallet inn hen?
Skal sjekke opp med oppgaver i morgen og hører ting at det går for ikke fort nok mot null eller noe i den retningen/dur'n...
Skal sjekke opp med oppgaver i morgen og hører ting at det går for ikke fort nok mot null eller noe i den retningen/dur'n...
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Ingeniørmatematikk IV