Alternativ (ca riktig) inflasjonsformel - noen forklaring?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
fatso83
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 14/11-2008 16:09

Hvis v[sub]T[/sub] er den inflasjonsjusterte verdien av v etter tid T er vanligvis formelen for å finne v[sub]T[/sub]:
v[sub]T[/sub] = v * (1-[symbol:pi] )[sup]T[/sup], der [symbol:pi] er inflasjonsprosenttallet.

Mitt problem er at jeg i noen beregninger kom over en formel for inflasjon som ikke ligner på noe jeg har sett før, men som nesten gir samme inflasjonsjusterte verdier for lave verdier av [symbol:pi] ( < 2-3%). Formelen er: v[sub]T[/sub] = v / (1+[symbol:pi] )[sup]T[/sup]
Det er ingen som sier at den er riktig, men den har vært i bruk i flere år og noen må ha valgt å bruke den av en grunn (tenker jeg). Derfor undringen.

1. Har noen en økonomisk/matematisk forklaring på hvorfor denne alternative formelen kan ha blitt brukt?
2. Av litt mer matematisk art lurer jeg på hvorfor formlene gir såpass likt svar? Denne ene ganger og trekker fra, mens den andre deler og legger til. Allikevel så gir den ene varianten bare 0.6% forskjellig svar for T=10 og [symbol:pi]=2,5%!
(Prøv bare å for Google med 1/(0.975^10)/1.025^10)
Svar