Tilvirkningskostnader

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
smurfen1
Cantor
Cantor
Innlegg: 101
Registrert: 16/10-2010 18:25

Heisann. Er det noen her som kan hjelpe meg med å finne periodens variable tilvirkningskostnader?
Vet at formelen er slik: direkte materialer + direkte lønn + indirekte kostnader i tilvirkningsavd.

Saken er bare det at jeg tror ikke jeg får rett svar i og med at jeg skal finne PERIODENS variable tilvirkningskostnad..

For året 20x1 har bedriften på grunnlag av budsjettall beregnet følgende tilleggssatser for de indirekte variable kostnadene: Materialavdelingen 25 %, tilvirkningsavdelingen 40 % og salgs- og administrasjonsavdelingen 15 %.

Bedriften setter opp sitt driftsregnskap en gang per måned. I januar måned i 20x1 var faktisk kostnadsforbruk som vist nedenfor:


Her er resten av opplysningene;
Direkte materialkostnader kr 200 000
Direkte lønnskostnader kr 220 000
Indirekte variable kostnader i materialavdelingen kr 50 000
Indirekte variable kostnader i tilvirkningsavdelingen kr 95 000
Indirekte variable kostnader i salgs- og adm.avdelingen kr 74 000
Indirekte faste kostnader i materialavdelingen kr 125 000
Indirekte faste kostnader i tilvirkningsavdelingen kr 260 000
Indirekte faste kostnader i salgs- og adm.avdelingen kr 175 000


Bedriftens beholdning av varer i arbeid økte med kr 60 000 i løpet av januar måned, mens beholdningen av ferdigvarer sank med kr 40 000.

Salgsinntektene utgjorde i januar måned kr 983 250.
Svar