lett statistikk

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

En diskusjon som går litt:

La oss si at du er med i et gameshow og du får velge ut en av tre dører.
Bak en av dørene er det en bil, bak de to andre er det en geit.


La oss si du velger den grønne, 1 av 3 dører.
Etter en kort reklamepause avslører gameshowverten at bak den gule er det en geit.

Vil det nå lønne seg å bytte til den røde døren eller vil du stå ved valget ditt, den grønne døren?

Eller har dette ingen matematisk betydning da det fortsatt er 50/50?


Jeg mener at det må regnes på nytt etter døra har åpnet og helt klart er 50% sjanse for å velge bil/geit og at om gameshowverten vet ohvor bilen er eller ikke, har ingenting å si...
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Dette er en veldig kjent problemstilling kjent som "Monty Hall"-problemet, og det er faktisk fordel å velge den andre døren.

Se her, under 'Solutions':
http://en.wikipedia.org/wiki/Monty_Hall_problem

(Velkommen tilbake, forresten) ;)
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

Vært lenge siden jeg har stikki hode inn her nå ass... På tide å gjøre det igjen, når jeg må spørre om dette problemet fordi jeg liker statistikk best, men etter det og matematikken tok slutt så ble det stille... :P Får vise meg mer her ja, uansett så vet jeg det går som monty hall problemet, det er en diskusjon som går :)
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Svar