Matrise og likningsystem(Hjelp til oppgave?)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
evenmu
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 10
Registrert: 14/02-2012 23:55
Sted: Tønsberg

Hei

har litt problemer med å løse denne likningen med hensyn på (t).
Fasiten skal være: (t-2)(t+3) / t = -2 eller t = 3

(t+1)x + 3y = -5
-3x - ty = 2t+1

Hadde vært fint om det er noen som kunne gitt meg
et lite hint på denne oppgave.
Sist redigert av evenmu den 27/03-2012 23:17, redigert 2 ganger totalt.
Per Spelemann
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 164
Registrert: 08/01-2012 01:48

Jeg skjønner ikke helt oppgaven. Hvis du skal løse likningsystemet med hensyn på t, hvorfor gjør ikke fasit det?

Kan du formulere oppgaven nøyaktig slik den ble servert deg?
evenmu
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 10
Registrert: 14/02-2012 23:55
Sted: Tønsberg

Det er en veldig dårlig bok vi har i matten, men oppgaven spør meg.

Avgjør for hvert likningssystem for hvilke t-verdier (t ∈ ℝ) systemet har en løsning, mer enn èn løsning eller ingen løsning.

(t+1)x + 3y = -5
-3x - ty = 2t+1
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Da blir oppgaven plutselig veldig mye klarere. Hvorfor sa du ikke det med det samme? :lol:

Når det kommer til oppgaver hvor det står "avgjør for hvilke verdier av [en eller annen konstant] systemet er bestemt, ubestemt eller selvmotsigende" så har jeg et par videoer om det her. Både med en og to ukjente konstanter. Ligger et par slike oppgaver i den serien.
Bilde
evenmu
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 10
Registrert: 14/02-2012 23:55
Sted: Tønsberg

Jeg må si tusen takk for hjelpen :D
Jeg fattet likningssystemet med en gang etter jeg så videoen.

Takk for tipset!
forger42
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 15/01-2017 21:06

Med tanke på at denne er 4-5 år gammel regner jeg ikke med at noen svarer her, men jeg sliter med nøyaktig samme oppgaven som OP. Jeg ble veldig glad da jeg så at evenmu skjønte oppgaven med en gang etter å ha sett videoen din, men når jeg klikker på linken kommer jeg til en hel rekke med videoer om likninger, og såvidt jeg kan se (uten å ha sett gjennom hver eneste en) er ikke noen av de videoene den du viste til for mange år siden, så den er sikkert fjernet eller flyttet. Jeg sliter med å skjønne hva slags framgansmåte jeg skal bruke for å finne fram til svaret i fasiten. Det står ingen eksempler i boka som tar for seg likningssett med ukjente konstanter.
Svar