Analysens grunnlag

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

gundersen
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 219
Registrert: 28/01-2010 20:11

Har noen her tatt faget analysens grunnlag? Har bare grunnkursene + flerdim, og skal ha matematikk 4k dette semesteret. Liker analyse veldig godt og tenkte å samkjøre TMA4225 med Matte4K.
Vil dette bli vann over hodet?
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Analysens grunnlag er et betydelig vanskeligere fag enn 4K og krever visstnok en del matematisk modenhet. Jeg vil heller anbefale at du tar faget Lineære Metoder først, som også er satt opp som forkunnskap for TMA4225. Hvis du i tillegg tar Generell Topologi til våren vil du være i fin form til å ta Analysens Grunnlag til neste høst.
gundersen
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 219
Registrert: 28/01-2010 20:11

Ja, det virker mer logisk! Takk for svar! :)
tosha0007
Cayley
Cayley
Innlegg: 54
Registrert: 16/05-2009 17:33

Gjorde sjølve eit meir eller mindre mislukka(?) forsøk på og ta analysens grunnlag som 2. klassing i fjor haust. (Har ikkje tatt eksamen då den krasja med 4K i fjor, men eg skal etter planen ta eksamen i august. Noko eg angrar stort på no...) Har undervegs, og spesielt i etter tid, innsett at analysens grunnlag var langt, langt over mitt nivå. Spranget er veldig stort frå inføringsemna i analyse, der ein har nokre få bevis samt mykje rekning, til eit fag som inneheld omtrent berre bevis.

Eg ser på lineære metoder som eit meir naturleg steg, som og gir deg ein del gratis til f.eks. numeriske metoder, som du truleg skal ta våren 2013.

Hadde eg kunne valgt om att ville eg valgt lineære metoder, 4K, statistiske metoder og truleg perspektivemne hausten i 2. klasse. Alternativt algoritmer og datastrukturer eller stokastiske prosesser dersom du har interesse for henholdvis data eller statistikk.
gundersen
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 219
Registrert: 28/01-2010 20:11

Edit; feilpost
Sist redigert av gundersen den 02/07-2012 18:07, redigert 1 gang totalt.
gundersen
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 219
Registrert: 28/01-2010 20:11

Ja, det var litt det inntrykket jeg fikk. Bra jeg for sikkerthets skyld valgte å spørre de mer erfarne brukerne her på forumet :) Lineære Metoder virker også som et stort steg fra de fagene jeg er vant med, så håper at jeg også her ikke går på en smell.

Jepp, neste semester har jeg Algebra, Generell topologi og Numeriske metoder + et eller annet perspektivemne
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Planen min er å ta Lineære metoder nå til høsten, sammen med 4k også Analysens grunnlag etterhvert =)
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
gundersen
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 219
Registrert: 28/01-2010 20:11

Øyh, ser man det :D
Blir første steg i et langt og kjærlighetsfylt forhold føler jeg! :oops:
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Planen sånn foreløpig ish, ish..
Skulle gjerne hatt litt mer statistikk, og litt mer difflikninger
men når det ikke er plass så er det ikke plass.

http://i.stack.imgur.com/xDTLG.png

Vurderer å bytte "Subatomeær Fysikk" men tenker jeg ser hvor godt jeg liker ulike ting etterhvert. Nå liker jeg godt analyse som deg.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
gundersen
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 219
Registrert: 28/01-2010 20:11

Jeg synes også fysikk er veldig spennende, men har ikke tatt noe ut over fysikk 1 og fysikk 2.
Satt egentlig opp mekanisk fysikk det semesteret her, men valgte det bort da jeg er litt rett det vil gå ut over karakterene mine. usikker på om det blir litt mye og sette seg inn i fysikk i tillegg. Det virka som om du satt og svetta ganske bra over et fysikkfag du skulle opp i tidligere i vår hvertfall! :D
svinepels
Descartes
Descartes
Innlegg: 411
Registrert: 19/12-2010 22:15
Sted: Oslo

Huff, har veldig lyst til å ta lineære metoder det kommende semesteret sånn som dere planlegger, men er redd det blir litt mye ved siden av 4K, ringer og moduler, statistiske metoder og IT grunnkurs :(
Bachelor i matematiske fag NTNU - tredje år.
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

@svinepels

Ringer og Moduler virker som et naturlig fag å ta ved siden av Lineære metoder. I R&M studeres jo moduler, som er generaliseringer av vektorrom, som er i fokus i L.M.

Siden du har tatt algebra allerede, er du jo vant til å tenke matematisk, så det burde gå bra.
krje1980
Leibniz
Leibniz
Innlegg: 964
Registrert: 04/04-2009 20:55

Jeg ser av kursbeskrivelsen for "Analysens grunnlag" at det virker som å tilsvare emnet MAT215 - Mål og Integralteori ved UiB. Her er det imidlertid anbefalt at man har tatt MAT211 - Reell Analyse, før man tar MAT215. Tilbys det noe tilsvarende fag i reell analyse ved NTNU? (Med Rudin sin tekstbok)
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4559
Registrert: 12/12-2008 12:44

krje1980 skrev: Tilbys det noe tilsvarende fag i reell analyse ved NTNU? (Med Rudin sin tekstbok)
Ikke som jeg har funnet ut, og dette har jeg etterlyst tidligere. Virker på meg som ntnu mangler et emne i overgangen fra kalkulus over til generell topologi, mangfoldigheter og målteori.

Det nærmeste man kommer er lineære metoder, men det emnet er på langt nær like grundig i forhold til en rigorøs og bevisorientert analyse tilsvarende f.eks. Analyse 1 ved UiO eller det emnet krje nevner ved uib.
krje1980
Leibniz
Leibniz
Innlegg: 964
Registrert: 04/04-2009 20:55

plutarco skrev:Ikke som jeg har funnet ut, og dette har jeg etterlyst tidligere. Virker på meg som ntnu mangler et emne i overgangen fra kalkulus over til generell topologi, mangfoldigheter og målteori.

Det nærmeste man kommer er lineære metoder, men det emnet er på langt nær like grundig i forhold til en rigorøs og bevisorientert analyse tilsvarende f.eks. Analyse 1 ved UiO eller det emnet krje nevner ved uib.

Skjønner. Vel, jeg kan ikke se at UiB tilbyr noe fag som ligner på emnet "Lineære metoder". Virker på meg, basert på emnebeskrivelsen, som at dette faget er et slags overgangsfag fra lineær algebra til funksjonalanalyse. Kanskje dette kunne vært en ide for UiB? Her vet jeg at det er mange som sliter med funksjonalanalysen ettersom det er et nokså stort sprang å ta etter elementær lineær algebra, og det er heller ikke en offiselt krav at man har tatt reell analyse før man tar funksjonalanalyse (dog, uoffisielt, så har alle foreleserne jeg har snakket med anbefalt at man tar reell analyse først). Funksjonananalysen er ganske populær blant de som vil gå anvendt matematikk, og flere av disse studentene ville nok ha godt av et fag ala "Linære metoder" som tilbys ved NTNU.

Ved UiB er MAT211 - Reell Analyse og MAT220 - Algebra de to obligatoriske fagene som utgjør "inngangsporten" for de som vil fordype seg i ren matematikk. Dette synes jeg virker fornuftig, og jeg synes det er rart at NTNU ikke har et tilsvarende fag i reell analyse. Jeg får inntrykk av at omtrent alle universiteter i utlandet med sterk forankring i naturvitenskapelige fag tilbyr et slikt fag, og som regel er det Baby Rudin som brukes.
Svar