potensrekke for funksjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
mstud
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 825
Registrert: 14/02-2011 15:08
Sted: Matteboken (adresse kun gyldig i semesteret) :)

Hei!

Oppgavetekst:

Begynn med potensrekkerepresentasjonen [tex]\frac 1{1-x}=1+x+x^2+x^3+...[/tex] (-1<x<1) og finn potensrekkerepresentasjon for funksjonene i oppg. 12-20. På hvilket intervall er hver representasjon gyldig?

13.

[tex]\frac 1{(2-x)^2}[/tex] i potenser av x.

Hvordan kan jeg komme fram til en måte å skrive denne som potensrekke?
Først skrive om til 1/(2-x) og så derivere denne? I så fall trenger eg et lite hint om hvordan eg skriver om til 1/(2-x)...
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4558
Registrert: 12/12-2008 12:44

[tex]\frac{1}{2-x}=\frac12\cdot \frac{1}{1-\frac{x}{2}}[/tex].

Deretter er det bare å gange ut potensrekkene og samle leddene med like potenser av x.
mstud
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 825
Registrert: 14/02-2011 15:08
Sted: Matteboken (adresse kun gyldig i semesteret) :)

plutarco skrev:[tex]\frac{1}{2-x}=\frac12\cdot \frac{1}{1-\frac{x}{2}}[/tex].

Deretter er det bare å gange ut potensrekkene og samle leddene med like potenser av x.
Takk! Det gikk fint!
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
Svar