Potensrekke for ln(2-x)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
mstud
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 825
Registrert: 14/02-2011 15:08
Sted: Matteboken (adresse kun gyldig i semesteret) :)

Hei!

Oppgavetekst:

Bruk potensrekkerepresentasjonen [tex]\frac 1{1-x}=1+x+x^2+x^3+...[/tex] (-1<x<1) og finn potensrekkerepresentasjon for funksjonene i oppg. 12-20.

15.

ln(2-x)

Mitt forsøk:

[tex]\frac 1{2-t}=\frac 12 \Sigma_0^{\infty} (-1)^n (\frac {t}2)^n \Rightarrow ln(2-x)=\int_0^{x} \frac {dt}{2-t}= \Sigma_0^{\infty}(-\frac 12)^n \int_0^{x} (\frac {t}2 )^n \ dt = \Sigma_0^{\infty}(-\frac 12)^n \cdot 2 \frac {(\frac {x}2 ) ^{n+1}}{n+1}=\Sigma_0^{\infty} \frac {(-1)^n}{n+1}\cdot {x^{n+1}}{2^n}=ln 2\cdot \Sigma_0^{\infty} \frac {x^{n+1}}{2^n}[/tex]

Fasit:

[tex]ln 2 - \Sigma_1^{\infty} \frac {x^n}{2^n \cdot n}[/tex]

Disse svarene er vel ikke identiske? Hva har jeg gjort feil/ skulle jeg ha gjort?

(Eller er det pga de har begynt fra n=1, eg fra n=0?)
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
wingeer
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 24/05-2008 17:22
Sted: Trondheim

Gå over fundamentalteoremet i kalkulus en gang til. Samt sjekk rekkeutviklingen din for 1/(2-x).
M.Sc. Matematikk fra NTNU.
Svar