Regresjonsmodellen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Driver med litt regresjon, og skal lage en testobservator for [tex]\beta_1[/tex].

På formelarket gis følgende formel for testobservatoren: [tex]U_0 = \frac{\hat{\beta_1} - \beta_1^0}{\sigma / \sqrt M}[/tex]

Det jeg lurer på er hva andre ledd i telleren betyr. Slik jeg ser det så vil den alltid være lik 1 grunnet eksponenten, men i løsningsforslaget jeg ser på, så er det satt inn 0. Wat?
Bilde
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Aleks855 skrev:Driver med litt regresjon, og skal lage en testobservator for [tex]\beta_1[/tex].På formelarket gis følgende formel for testobservatoren: [tex]U_0 = \frac{\hat{\beta_1} - \beta_1^0}{\sigma / \sqrt M}[/tex]Det jeg lurer på er hva andre ledd i telleren betyr. Slik jeg ser det så vil den alltid være lik 1 grunnet eksponenten, men i løsningsforslaget jeg ser på, så er det satt inn 0. Wat?
det jeg husker fra dette, er i teller: estimator minus forventninga [tex]\,\,\beta_0[/tex]

trur de mener dette altså, ellers gir det vel ingen mening.
der
[tex]\Large N=N( \beta_0,\Large\frac{\sigma}{\sqrt M})[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4559
Registrert: 12/12-2008 12:44

Janhaa skrev:
Aleks855 skrev:Driver med litt regresjon, og skal lage en testobservator for [tex]\beta_1[/tex].På formelarket gis følgende formel for testobservatoren: [tex]U_0 = \frac{\hat{\beta_1} - \beta_1^0}{\sigma / \sqrt M}[/tex]Det jeg lurer på er hva andre ledd i telleren betyr. Slik jeg ser det så vil den alltid være lik 1 grunnet eksponenten, men i løsningsforslaget jeg ser på, så er det satt inn 0. Wat?
det jeg husker fra dette, er i teller: estimator minus forventninga [tex]\,\,\beta_0[/tex]

trur de mener dette altså, ellers gir det vel ingen mening.
der
[tex]\Large N=N( \beta_0,\Large\frac{\sigma}{\sqrt M})[/tex]
Det stemmer at $E(\hat{\beta}_1)=\beta_1^0$. (0 er ikke en eksponent, men indikerer bare at det er en forventningsverdi) Testobservatoren behøver dog ikke være normalfordelt, tror jeg.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Ah, så det de mener er [tex]E(\beta_1)[/tex]?
Bilde
tosha0007
Cayley
Cayley
Innlegg: 54
Registrert: 16/05-2009 17:33

Trur dei meiner $\beta_1$ under/gitt $H_0$ hypotesen.

edit: Dersom du vil teste $H_0: \beta_1 = 0$ vil testobservatoren din under $H_0$ vere $U_0 = \frac{\hat{\beta}_1-\beta_1^0}{\sigma/\sqrt{M}} = \frac{\hat{\beta}_1}{\sigma/\sqrt{M}}$.
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4559
Registrert: 12/12-2008 12:44

Aleks855 skrev:Ah, så det de mener er [tex]E(\beta_1)[/tex]?


Det er vel heller $E(\hat{\beta_1})$
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Hmm, men jeg har jo funnet [tex]\hat{\beta_1}[/tex]. Hvordan finner man da forventninga til den?
Bilde
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4559
Registrert: 12/12-2008 12:44

Aleks855 skrev:Hmm, men jeg har jo funnet [tex]\hat{\beta_1}[/tex]. Hvordan finner man da forventninga til den?
Du har "funnet" estimatoren i den forstand at du har et punktestimat for den, antar jeg? Husk at estimatoren i seg selv er en stokastisk variabel, og at forventningsverdien til den er ukjent. Det man ønsker er å finne et konfidensintervall for den, og da må man kjenne sannsynlighetsfordelingen til testobservatoren, som i enkel lineær regresjon er student-t fordelt om jeg husker rett.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Fikk akkurat en forklaring fra boka tror jeg.

Der brukes [tex]U_0 = \frac{\hat{\beta_1} - \beta_1}{osv}[/tex]. Siden det er snakk om en hypotesetest på [tex]\beta_1[/tex] så er den oppgitt med verdi i premisset for nullhypotesen.

Kanskje det er det som menes med at de har superscripta en 0 der :roll:
Bilde
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4559
Registrert: 12/12-2008 12:44

Ok, hvis det er snakk om hypotesetest så er det nok riktig. Jeg trodde i utgangspunktet det handlet om vanlig enkel lineær regresjon.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Ja, jeg burde kanskje utdypt litt. Men det du nevnte gjorde at oppgaven etter falt på plass med en gang, så det falt pent på plass :D
Bilde
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4559
Registrert: 12/12-2008 12:44

Aleks855 skrev:Ja, jeg burde kanskje utdypt litt. Men det du nevnte gjorde at oppgaven etter falt på plass med en gang, så det falt pent på plass :D
Godt å høre! Lykke til på statistikkeksamen. Antar det nærmer seg med stormskritt...
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Takk for det! Og joda, den er nå på mandag.
Bilde
Svar