Spørsmål angående lån

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Magneman
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 18
Registrert: 03/02-2009 18:20

Hei! Jeg har to spørsmål knyttet til lån.

1) Det første går på annuitetslån. Hvorfor er det egentlig slik at dersom renten er x%, så vil avdraget for neste periode være foregående periodes avdrag multiplisert med rentefaktoren?
Dersom avdraget for dette året er 100 og renten er 12%, hvorfor blir det (matematisk) slik at neste periodes adrag er 100*1,12?

2) Jo lengre løpetid man har på et lån, jo lavere blir den effektive renten pga. kostnader som pådras ved låneopptaket fordeles over flere perioder. Eks.: Lånebeløpet er på 100, mens etableringsgebyr, gebyrer knyttet til pant og sikkerhetsstillelse m.m. er på 1,5. Netto utbetaling blir da 98,5.
Kunne noen kommet med et talleksempel på dette? Får ikke helt tak på det.

Setter pris på svar! :D
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

Magneman skrev:Hei! Jeg har to spørsmål knyttet til lån.

1) Det første går på annuitetslån. Hvorfor er det egentlig slik at dersom renten er x%, så vil avdraget for neste periode være foregående periodes avdrag multiplisert med rentefaktoren?
Dersom avdraget for dette året er 100 og renten er 12%, hvorfor blir det (matematisk) slik at neste periodes adrag er 100*1,12?

2) Jo lengre løpetid man har på et lån, jo lavere blir den effektive renten pga. kostnader som pådras ved låneopptaket fordeles over flere perioder. Eks.: Lånebeløpet er på 100, mens etableringsgebyr, gebyrer knyttet til pant og sikkerhetsstillelse m.m. er på 1,5. Netto utbetaling blir da 98,5.
Kunne noen kommet med et talleksempel på dette? Får ikke helt tak på det.

Setter pris på svar! :D
1) Rentebeløpet tas hensyn til når det er gått en periode(som regel et helt år). Det du regner på er hva blir rentebeløpet når det er gått en periode (altså et helt år). [tex]100*(1+ \frac{P=12}{100})[/tex]

2) Jeg antar at renten minker fordi lånebeløpet minker [tex]100*(1 - \frac{P}{100})[/tex]
Magneman
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 18
Registrert: 03/02-2009 18:20

lodve skrev:
Magneman skrev:Hei! Jeg har to spørsmål knyttet til lån.

1) Det første går på annuitetslån. Hvorfor er det egentlig slik at dersom renten er x%, så vil avdraget for neste periode være foregående periodes avdrag multiplisert med rentefaktoren?
Dersom avdraget for dette året er 100 og renten er 12%, hvorfor blir det (matematisk) slik at neste periodes adrag er 100*1,12?

2) Jo lengre løpetid man har på et lån, jo lavere blir den effektive renten pga. kostnader som pådras ved låneopptaket fordeles over flere perioder. Eks.: Lånebeløpet er på 100, mens etableringsgebyr, gebyrer knyttet til pant og sikkerhetsstillelse m.m. er på 1,5. Netto utbetaling blir da 98,5.
Kunne noen kommet med et talleksempel på dette? Får ikke helt tak på det.

Setter pris på svar! :D
1) Rentebeløpet tas hensyn til når det er gått en periode(som regel et helt år). Det du regner på er hva blir rentebeløpet når det er gått en periode (altså et helt år). [tex]100*(1+ \frac{P=12}{100})[/tex]

2) Jeg antar at renten minker fordi lånebeløpet minker [tex]100*(1 - \frac{P}{100})[/tex]
Takk for svar. Sent svar her, men:
1) Vet ikke om jeg helt skjønner hva du mener her.
2) Lånebeløpet minker ikke, det er netto utbetaling som minker. Fordi netto utbetaling er mindre enn låneopptaket, vil effektiv rente være høyere enn nominell rente.
Svar