termisk fysikk ntnu

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
velia
Noether
Noether
Innlegg: 25
Registrert: 28/11-2014 10:46

Jeg skal ha emnet termisk fysikk til høst og lurer litt på lærebok. Jeg tenker litt på engelsk, f.eks. ei som heter introduction to thermal physics av Shrøder og termal physics av Kittel. Jeg kjenner ikke noen av bøkene men vet de står på listen over alternative lærebøker. Jeg ønsker ei lærebok som dekker så mye mulig av emnet og som er lærerik i tillegg.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Tja i faget er det video-forelesninger av hele pensum, er vel bare å søke på nettet etter Fy1005 elns.
Samt så har støvneng lagt ut pene håndskrevne notater skreddersydd til pensum.

Dersom du ønsker noe utover dette anbefaler jeg

http://www.universitetsforlaget.no/nett ... -1-uf.html

Bind I + II dekker pensum i Mekanisk fysikk (FY1001), Termisk fysikk (FY1005) og Elektrisitet og Elektromagnetisme (FY1003).
I tillegg så er nok boken "Termisk Fysikk" av P.C Hemmer en ypperlig bok som oppslagsverk. Dekker hele pensum, er tørr og har artige fotnoter.

Om du absolutt vil ha noe på engelsk er vel boken av Young & Freeman mye brukt. Selv om jeg foretrekker bøkene ovenfor.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
janne69
Cantor
Cantor
Innlegg: 126
Registrert: 12/06-2013 21:22

hvordan er boken av Hemmer? Takk for svar.
Norm
Cayley
Cayley
Innlegg: 89
Registrert: 16/12-2014 22:41
Sted: NTNU

Hemmer er kort og konsis. Supplert med forelesninger, egne og forelesers notater, og øvinger samt gamle eksamensoppgaver, er Hemmer helt grei. Alle har jo litt forskjellig læringsstil, så om du er av typen som trenger en tjukk, nærmest oppslagsverk-aktig, bok som dekker flere fag en FY1005, så er jo det også mulig. Jeg brukte Hemmers bok, og var fornøyd med det. Det viktigste er tross alt pensum.
[tex]i \cdot i \cdot i \cdot i = i \cdot i \cdot (-1) = (-1) \cdot (-1) = 1[/tex]
Svar