Kontinuerlig

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
euroshopper
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 30/08-2015 16:55

Hvordan skal jeg vise at den er kontinuerlig? Jeg ser jo at den er kontinuerlig i alle punkter uten om x=0 fordi, $ \ln(1+ \sqrt{x}) $ alltid er >0 og sin(1/x) er definert for alle x uten om x=0, men hvordan kan man vise det?

På forhånd takk!
Vedlegg
Screen Shot 2015-08-30 at 16.52.47.png
Screen Shot 2015-08-30 at 16.52.47.png (35.05 kiB) Vist 3902 ganger
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Vis at $\lim_{x\to0}\ln(1+\sqrt{|x|}\sin\frac1x = 0$ fra både høyre og venstre.
Bilde
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4558
Registrert: 12/12-2008 12:44

hint 2: Lurt å bruke skvisteoremet her.
aerce
Noether
Noether
Innlegg: 45
Registrert: 02/03-2014 18:03

Vil bare legge til at det du må kunne for å løse oppgaven er teorem 4 på side 71 i Calculus 1 og definisjon 4 på side 79. Definisjon 4 sier hva må til for at en funksjon skal være kontinuerlig i et punkt, og teorem 4 viser skviseteoremet som du må bruke for å bevise definisjon 4. Pluss tenk på enhetssirkelen, håper det hjelper.
Charlie
Cayley
Cayley
Innlegg: 51
Registrert: 27/08-2015 19:07

aerce skrev:Vil bare legge til at det du må kunne for å løse oppgaven er teorem 4 på side 71 i Calculus 1 og definisjon 4 på side 79. Definisjon 4 sier hva må til for at en funksjon skal være kontinuerlig i et punkt, og teorem 4 viser skviseteoremet som du må bruke for å bevise definisjon 4. Pluss tenk på enhetssirkelen, håper det hjelper.
Jeg skjønner at jeg må bruke skvisteoremet og vise til at det finnes en verdi som er større og en verdi som er mindre enn null, altså hvis vi setter sin 1/x=1 og -1, disse to funksjonene vil nærme seg verdien null, akkurat som funksjonen vi har i utgangspunktet.
Problemet mitt er hvordan jeg skal formulere meg riktig, eller rettere sagt hvordan skal svaret skrives matematisk riktig?
MatIsa
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 150
Registrert: 12/06-2013 12:09
Sted: Trondheim

Charlie skrev:
aerce skrev:Vil bare legge til at det du må kunne for å løse oppgaven er teorem 4 på side 71 i Calculus 1 og definisjon 4 på side 79. Definisjon 4 sier hva må til for at en funksjon skal være kontinuerlig i et punkt, og teorem 4 viser skviseteoremet som du må bruke for å bevise definisjon 4. Pluss tenk på enhetssirkelen, håper det hjelper.
Jeg skjønner at jeg må bruke skvisteoremet og vise til at det finnes en verdi som er større og en verdi som er mindre enn null, altså hvis vi setter sin 1/x=1 og -1, disse to funksjonene vil nærme seg verdien null, akkurat som funksjonen vi har i utgangspunktet.
Problemet mitt er hvordan jeg skal formulere meg riktig, eller rettere sagt hvordan skal svaret skrives matematisk riktig?
For alle $x\neq0$ vet vi at $-1\leq \sin{\frac{1}{x}} \leq 1$. Ettersom $\ln{\left(\sqrt{1+|x|}\right)} \geq 0$ for alle $x \in \mathbb{R}$, kan vi gange hele ulikheten med dette. Dette gir $-\ln{\left(\sqrt{1+|x|}\right)} \leq f(x) \leq \ln{\left(\sqrt{1+|x|}\right)}$. Vet du hvordan du kan fortsette?
Charlie
Cayley
Cayley
Innlegg: 51
Registrert: 27/08-2015 19:07

MatIsa skrev:
Charlie skrev:
aerce skrev:Vil bare legge til at det du må kunne for å løse oppgaven er teorem 4 på side 71 i Calculus 1 og definisjon 4 på side 79. Definisjon 4 sier hva må til for at en funksjon skal være kontinuerlig i et punkt, og teorem 4 viser skviseteoremet som du må bruke for å bevise definisjon 4. Pluss tenk på enhetssirkelen, håper det hjelper.
Jeg skjønner at jeg må bruke skvisteoremet og vise til at det finnes en verdi som er større og en verdi som er mindre enn null, altså hvis vi setter sin 1/x=1 og -1, disse to funksjonene vil nærme seg verdien null, akkurat som funksjonen vi har i utgangspunktet.
Problemet mitt er hvordan jeg skal formulere meg riktig, eller rettere sagt hvordan skal svaret skrives matematisk riktig?
For alle $x\neq0$ vet vi at $-1\leq \sin{\frac{1}{x}} \leq 1$. Ettersom $\ln{\left(\sqrt{1+|x|}\right)} \geq 0$ for alle $x \in \mathbb{R}$, kan vi gange hele ulikheten med dette. Dette gir $-\ln{\left(\sqrt{1+|x|}\right)} \leq f(x) \leq \ln{\left(\sqrt{1+|x|}\right)}$. Vet du hvordan du kan fortsette?
Skal jeg løse ulikheten?
MatIsa
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 150
Registrert: 12/06-2013 12:09
Sted: Trondheim

Charlie skrev:Skal jeg løse ulikheten?
Du ønsker å vise at $\lim_{x\to 0} f(x) = 0$. Skviseteoremet sier at dersom $g(x) \leq f(x) \leq h(x)$ for $x \in \mathbb{R}$, og $\lim_{x\to c} g(x) = \lim_{x\to c} h(x) = L$, så er $\lim_{x\to c} f(x) = L$ (grafen til $g$ "skvises" mellom $f$ og $h$.) Hva er $\lim_{x\to 0} \ln{\left(\sqrt{1+|x|}\right)}$?
Charlie
Cayley
Cayley
Innlegg: 51
Registrert: 27/08-2015 19:07

MatIsa skrev:
Charlie skrev:Skal jeg løse ulikheten?
Du ønsker å vise at $\lim_{x\to 0} f(x) = 0$. Skviseteoremet sier at dersom $g(x) \leq f(x) \leq h(x)$ for $x \in \mathbb{R}$, og $\lim_{x\to c} g(x) = \lim_{x\to c} h(x) = L$, så er $\lim_{x\to c} f(x) = L$ (grafen til $g$ "skvises" mellom $f$ og $h$.) Hva er $\lim_{x\to 0} \ln{\left(\sqrt{1+|x|}\right)}$?
0
MatIsa
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 150
Registrert: 12/06-2013 12:09
Sted: Trondheim

Charlie skrev:0
Riktig, og du vet at $-\lim_{x\to 0} \ln{\left(\sqrt{1+|x|}\right)} \leq \lim_{x\to 0}f(x) \leq \lim_{x\to 0} \ln{\left(\sqrt{1+|x|}\right)}$. Hva kan du da si om $\lim_{x \to 0} f(x)$?
euroshopper
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 30/08-2015 16:55

Hvordan skal man vise at den er kontinuerlig? I boken står det definitionen $ \lim_{x \to c}f(x)=f(c)$ Med skivs teoremet har jeg vist at $ \lim_{x \to 0}f(x)=0 $ Hvis jeg setter inn $f(0)$ blir den vel bare udefinert?
Gjest

euroshopper skrev:Hvordan skal man vise at den er kontinuerlig? I boken står det definitionen $ \lim_{x \to c}f(x)=f(c)$ Med skivs teoremet har jeg vist at $ \lim_{x \to 0}f(x)=0 $ Hvis jeg setter inn $f(0)$ blir den vel bare udefinert?
Hva om du prøver å sette inn for nesten null da? Du jobber med grenseverdier så x blir aldri helt 0.
euroshopper
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 30/08-2015 16:55

Gjest skrev:
euroshopper skrev:Hvordan skal man vise at den er kontinuerlig? I boken står det definitionen $ \lim_{x \to c}f(x)=f(c)$ Med skivs teoremet har jeg vist at $ \lim_{x \to 0}f(x)=0 $ Hvis jeg setter inn $f(0)$ blir den vel bare udefinert?
Hva om du prøver å sette inn for nesten null da? Du jobber med grenseverdier så x blir aldri helt 0.
Da blir det jo $ 0*\pm 1=0$ Er det liksom nok?
Gjest

euroshopper skrev:
Gjest skrev:
euroshopper skrev:Hvordan skal man vise at den er kontinuerlig? I boken står det definitionen $ \lim_{x \to c}f(x)=f(c)$ Med skivs teoremet har jeg vist at $ \lim_{x \to 0}f(x)=0 $ Hvis jeg setter inn $f(0)$ blir den vel bare udefinert?
Hva om du prøver å sette inn for nesten null da? Du jobber med grenseverdier så x blir aldri helt 0.
Da blir det jo $ 0*\pm 1=0$ Er det liksom nok?
Ikke [tex]\pm[/tex] 1 siden du vet ikke hvordan sinus svinger for veldig store verdier så det er vel heller bare 0*noe mellom 1 og 0. Også må du jo argumentere for at det blir sånn ut ifra skvisteoremet right?
ellers ville Jeg liksom trodd det :)
Svar