Oppgave med kule (Enkel)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

Hello!
Jeg har en oppgave her som gir meg feil svar hele tiden, selv om jeg er veldig sikker på at det jeg gjør er rett?
Jeg tenker at skjermdump av oppgaven er bedre:

https://gyazo.com/77e684575098f9a436cd6175c86e337d

Det jeg har gjort, er jo å bruke informasjonen over til å sette opp to likninger for bevegelsen, en for x og en for y.
Da kom jeg fram til:
[tex]x(t)=320t[/tex]
[tex]y(t)=-5t^2+t+9[/tex]

Jeg løste y=0 og fikk t = -1.25 og t = 1.45
Den negative forkaster vi, og jeg fant dermed strekningen, altså x ved: [tex]x(1.45)=320\cdot 1.45=464[/tex]
Jeg satte dette inn i programmet, men det sier at det er feil :(
euroshopper
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 30/08-2015 16:55

En kule bruker like lang tid på å nå bakken om du slipper den med hastighet på 0 km/t eller 1000 km/t. Tiden er gitt som $t=\sqrt{\frac{2*d}{g}} $ det d= avstand til bakken og g= tyngdens akselerasjon

Din y(t) er feil. $y''$ er akselerasjonen $y'$ er farten y(t) er posisjonen, grensene blir da $y'(0)=0$ $y(0)=9$
Gjest

euroshopper skrev:En kule bruker like lang tid på å nå bakken om du slipper den med hastighet på 0 km/t eller 1000 km/t. Tiden er gitt som $t=\sqrt{\frac{2*d}{g}} $ det d= avstand til bakken og g= tyngdens akselerasjon

Din y(t) er feil. $y''$ er akselerasjonen $y'$ er farten y(t) er posisjonen, grensene blir da $y'(0)=0$ $y(0)=9$
Ja, det vet jeg. Men jeg integrerte to ganger, brukte initialbetingelsene, og fant konstantene. Så jeg ser ikke hva annet jeg skal gjøre. :/
Charlie
Cayley
Cayley
Innlegg: 51
Registrert: 27/08-2015 19:07

Gjest skrev:
euroshopper skrev:En kule bruker like lang tid på å nå bakken om du slipper den med hastighet på 0 km/t eller 1000 km/t. Tiden er gitt som $t=\sqrt{\frac{2*d}{g}} $ det d= avstand til bakken og g= tyngdens akselerasjon

Din y(t) er feil. $y''$ er akselerasjonen $y'$ er farten y(t) er posisjonen, grensene blir da $y'(0)=0$ $y(0)=9$
Ja, det vet jeg. Men jeg integrerte to ganger, brukte initialbetingelsene, og fant konstantene. Så jeg ser ikke hva annet jeg skal gjøre. :/
S(y)=1/2*gt^2
Her gjør du om formelen, for at du vet at y=9

S(x)=Vo*t

t fant du jo ut i utregninga før
Også må du være nøye med å få med nok desimaler, altså tre.
Gjest

Charlie skrev:
Gjest skrev:
euroshopper skrev:En kule bruker like lang tid på å nå bakken om du slipper den med hastighet på 0 km/t eller 1000 km/t. Tiden er gitt som $t=\sqrt{\frac{2*d}{g}} $ det d= avstand til bakken og g= tyngdens akselerasjon

Din y(t) er feil. $y''$ er akselerasjonen $y'$ er farten y(t) er posisjonen, grensene blir da $y'(0)=0$ $y(0)=9$
Ja, det vet jeg. Men jeg integrerte to ganger, brukte initialbetingelsene, og fant konstantene. Så jeg ser ikke hva annet jeg skal gjøre. :/
S(y)=1/2*gt^2
Her gjør du om formelen, for at du vet at y=9

S(x)=Vo*t

t fant du jo ut i utregninga før
Også må du være nøye med å få med nok desimaler, altså tre.
Alle de sammenhengene vet jeg, og jeg har brukt mye av det indirekte i utregningene, men jeg ser ikke hva som er feil, egentlig.
euroshopper
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 30/08-2015 16:55

Du har nok tenkt riktig bare rotet litt med integrerigen og/eller initialbetingelsene

http://www.wolframalpha.com/input/?i=y% ... 280%29%3D0 $t^2=\frac{9}{5}$
Gjest

Hei igjen! :)
[tex]t^2=\frac{9}{5}[/tex] som gir t=1.34 og t=-134 kom jeg frem til første gangen.
Da gikk jeg videre med: [tex]x(1.34)=320\cdot 1.34=428.8[/tex]

Jeg tok dette inn i Maple T.A , men jeg får fortsatt galt svar.

:(

:(
euroshopper
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 30/08-2015 16:55

Gjest skrev:Hei igjen! :)
[tex]t^2=\frac{9}{5}[/tex] som gir t=1.34 og t=-134 kom jeg frem til første gangen.
Da gikk jeg videre med: [tex]x(1.34)=320\cdot 1.34=428.8[/tex]

Jeg tok dette inn i Maple T.A , men jeg får fortsatt galt svar.

:(

:(
$t=\frac{3}{\sqrt{5}} $

$ \frac{3}{\sqrt{5}} * 320 = 429,325 $

Du runder av for mye/lite, både på $ \frac{3}{\sqrt{5}} $ og $ \frac{3}{\sqrt{5}} * 320 $
Gjest

euroshopper skrev:
Gjest skrev:Hei igjen! :)
[tex]t^2=\frac{9}{5}[/tex] som gir t=1.34 og t=-134 kom jeg frem til første gangen.
Da gikk jeg videre med: [tex]x(1.34)=320\cdot 1.34=428.8[/tex]

Jeg tok dette inn i Maple T.A , men jeg får fortsatt galt svar.

:(

:(
$t=\frac{3}{\sqrt{5}} $

$ \frac{3}{\sqrt{5}} * 320 = 429,325 $

Du runder av for mye/lite, både på $ \frac{3}{\sqrt{5}} $ og $ \frac{3}{\sqrt{5}} * 320 $
Takk for tålmodigheten din!
Jeg brukte Geogebra i utregningene mine, og den ga meg at 1.34*320 =(tilnærmet) 428.8
Jeg plottet inn det du skrev opp nå, og det ga meg riktig svar.
Da er vel lærdommen her at jeg må bruke flere kalkulatorer neste gang. :D
Svar