Likningssystem med matriser

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Sanding
Cantor
Cantor
Innlegg: 110
Registrert: 26/05-2014 22:28

Hei og god søndag! Jobber med en oppgave jeg ikke kommer i mål med.
(Unnskyld rotet, fikk ikke til å skrive det i Latex!

Matrisen x Matrisen = Matrisen
(8 4 16) ( x ) ( 2 )
(6 17 0 ) ( y ) ( a )
(5 -15 25 ) ( z ) ( -1 )

Jeg skal beskrive alle løsningene til likningssystemet for alle mulige verdier av parameteren a.
Har løst noen liknende oppgaver som har gått fint, men de har hatt en inversmatrise som jeg kunne multiplisere med "svaret", og få løsningen relativt greit.

Denne har ingen inversmatrise, noe som forvirrer meg litt. Foreleser har gitt et eksempel på en liknende oppgave, der han setter sammen den første og den siste matrisen til en matrise, utfører radoperasjoner, og lager et svar utfra det. Regner med at det er det jeg også må gjøre.
Etter mye styr har jeg radredusert den til

1 0 17/7 13/70
0 1 -6/7 9/10
0 0 0 (-33/10+a)

Herfra skjønner jeg ingen ting, - mulig jeg har radredusert noe feil, men at 0x+0y+0z=-33/10+a gir lite mening for meg, ihvertfall når likningen skal løses med hensyn på a.
Noen som kan hjelpe meg litt med forståelsen av dette, og kanskje et lite hint om hvordan jeg skal komme videre? I såfall hadde jeg vært veldig takknemlig!
Hilsen Sanding :)
Svar