Utledning av likninger

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Magneman
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 18
Registrert: 03/02-2009 18:20

Hei! Sitter nå og prøver å forstå noen funksjoner som hører inn under mikroøkonomisk teori. Er rusten på både dette feltet og en stund siden jeg har holdt på med lignende matematiske problemer, så hadde satt veldig stor pris på om noen kunne hjulpet meg med å forstå dette. Det er kun de matematiske utledningene jeg trenger hjelp med. Kort fortalt om likningene: De skal utgjøre tommelfingerregler for en grov optimal prissetting når vi kjenner kun to punkter med pris og kvantum.

Linker til to bilder fra det jeg prøver å forstå:
BILDE 1: Bilde
BILDE 2: Bilde

Fra bilde 1: jeg skjønner hvordan de har fått til b^ og d^, men jeg skjønner ikke helt hvordan de har fått til b^ og e^. Hvordan har de utledet disse?
Fra bilde 2: Skjønner det fram til og med [tex]p = \frac{a+e}{2}[/tex]. Jeg skjønner ikke hvordan de har utledet det som står i den lyseblå boksen (Hvor det står: Gir oss den psevdo-maksimerende tommelfingerregelen:).
All hjelp mottas med takk! :-)
Svar