Trekk sammen og forkort

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
CColumbus
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 07/10-2015 13:52

https://gyazo.com/5c11eda921f4612f7f04fcb5e66c07e7

Noen som kan hjelpe meg med disse oppgavene? På oppgave A fikk jeg som svar: -4x^2-4x+5. Håper jeg er på sporet av noe der. På forhånd takk for hjelp!
Oppgaven er i linken ovenfor.
Om noen kan forklare hvordan jeg legger inn bilde ville det også vert fint!
CColumbus
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 07/10-2015 13:52

På oopg B fikk jeg 0 og på oppgave C fikk jeg 9/2(a*4) men vet ikke om det er rett..
Gjest

Om du mener at du fikk [tex]\frac{9}{2(a-4)}[/tex] på c) så er alt riktig
CColumbus
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 07/10-2015 13:52

Gjest skrev:Om du mener at du fikk [tex]\frac{9}{2(a-4)}[/tex] på c) så er alt riktig
Ja :D ! Hvordan fikk du skrevet brøk i kommentaren?
Gjest

CColumbus skrev:
Gjest skrev:Om du mener at du fikk [tex]\frac{9}{2(a-4)}[/tex] på c) så er alt riktig
Ja :D ! Hvordan fikk du skrevet brøk i kommentaren?
Du kan enten skrive "$" foran og bak uttrykket ditt eller så kan du trykke på "tex" knappen oppe i høyre hjørne. Selve uttrykket ditt må du skrive med latex-kode. Det kan virke litt rart i begynnelsen, men du lærer deg fort hva de ulike tingene gjør. Akkurat for brøk skriver du enten "\dfrac{teller}{nevner}" for stor brøk eller "\frac{teller}{nevner}" for liten brøk.

I mitt spesifikke tilfelle skrev jeg da "[tex]\frac{9}{2(a-4)}[/tex]" (uten hermetegn så klart)

Hvis du noen sinne lurer på hvordan noen har gjort noe i latex kan du også bare trykke på den lille pila over innlegget kalt "svar med sitat", da ser du teksten de har skrevet ordrett og kan lære på den måten. Når du selv skriver kan du trykke på "forhåndsvis" under innlegget for å få vist hvordan koden ser ut før du poster innlegget ditt.
Svar