Tips til integral

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
hallapaadeg
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 297
Registrert: 24/04-2014 14:33
Sted: Cyberspace

Driver med et kapittel om uegentlige integraler i kalkulus. Bruker en miks av substitusjon, sammenlikning osv for å løse de, men et par som jeg har blitt stuck på er disse

$\int_{0}^{1}\frac{dx}{\sqrt{x(1-x)}}$

og

$\int_{-1}^{1}\frac{e^{x}}{1+x}dx$

Den øverste løste jeg ved å bruke en formel jeg fant i boken: $\int \frac{dx}{\sqrt{2ax-x^{2}}} = sin^{-1}\left(\frac{x-a}{a}\right) + C$ ..og sette $a = \frac{1}{2}$, delte så opp integralet i 2, fra $0$ til $\frac{1}{2}$ og fra $\frac{1}{2}$ til $1$ og brukte "trikset" med å sette en grenseverdi der en variabel går mot bruddpunktet.

Men føler det var litt juks og jeg forstod ikke helt. Og den nederste er jeg helt blank på. Ser verken noen funksjon jeg kan sammenlikne den eller noen lure måter jeg kan dele den opp på for å se veien til en løsning.

Er det noen som har noen tips til disse? Taes isåfall i mot med stor takk!
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

1: delvis integrasjon og substitusjon
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Svar