Hjelp til å lage formel

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
sim1
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 22/03-2016 13:22

Hei, jeg har oppsøkt matematikk.net siden jeg har fått en utfordring som går langt utenfor mine mattekunnskaper,
håper noen her kan hjelpe meg med den:

Beskrivelse:

x antall bønder lager et kooperativ, sammen med et landbruksprodusent.

Formålet med kooperativet er å dele på utviklingskostnader, samt fremme innovasjon.
Alle bønder starter med denne samme produktpakken de har kjøpt seg inn på fra landbruksprodusenten.

En bonde (F.eks Lierbonden) fremmer forslag til utvikling av tilleggsprodukt "Alfa"

Produsenten estimerer kost på Alfa til kr Y,-

Lierbonden får med seg 4 bønder til på spleiselaget.
Kost per hode: Y/5

Når Alfa er ferdigutviklet blir den gjort tilgjengelig i en butikk for X antall bønder i kooperativet.

Bønder som ikke var med på utviklingskosten kan nå kjøpe seg inn på Alfa om det viser seg at
Alfa er en suksess.

Pris på Alfa i butikken er: ( y/x) x 2

Omsetningen av Alfa i butikken deles på følgende måte:
2/3 går tilbake til de 5 bøndene som var med på utviklingen. (2/3 av omsetning)/5 = K (Kick-back per bonde).
1/3 går til et utviklingsfond og låses til fremtidig utvikling for X, i regi av landbruksprodusenten.

Her starter problemene mine!

Siden X hele tiden er i utvikling (forhåpentligvis vekst), vil prisen på Alfa i butikken stadig endre seg.

Jeg sliter med å lage en formel for å finne total akkumulert K (kickback) for Lierbonden.

-Det samme gjelder akkumulert sum som går til utviklingsfondet, og hvor mye dette utgjør pr X.
Når en bonde kjøper Alfa fra butikken er han også vel vitende om at en del av dette beløpet blir spyttet
tilbake i et fond låst til videreutvikling av landbruksprodukter.

Er Alfa en suksess og X er et høyt nummer, vil Lierbonden og de 4 andre bøndene som stod for original utvikling
med tiden tjene inn hele utviklingskostnaden og sågar kanskje tjene penger på den. Løsningen skal stimulere
initiativ, engasjement og innovasjon.

Er det noen som klarer å sette opp en formel for dette, gjerne i xls?
På forhånd tusen takk for all hjelp jeg mottar!

Vennlig hilsen
Simen
Svar