Kritiske punkter

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Teddyoh
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 12/04-2016 15:43

Hei, jeg har litt vansker med en oppgave hvor det dreier seg å finne kritiske punkter i en funksjon
da mer spesifikt funksjonen: Bilde
ville tro det bare skulle være å ta første ordens deriverte =0
som da ville sett nogenlunde slik ut: Bilde og Bilde
Slet dog med å løse opp dette for hånd, og prøvde å fuske litt med å la programvaren “Maple” løse det med kommandoen: Bilde men endte da kun opp med ett punkt x=3.9018 og y=2.9351 og hadde igrunn regnet med at det kom til å dukke opp flere punkter.

Og prøvde deretter å kjøre andre derivert testen Bilde (også gjennom Maple) som da ga meg to sett med tall tilbake, mer spesifikt 3.555 og 2.423
Prøvde også å fuske litt med å kjøre maple sin innebygde andrederivertstest mot den x og y verdien som jeg hadde fått tidligere som da i retur ga meg at det var ett minimumspunkt.

3d plotten ser forsåvidt slik ut: Bilde

Edit: Kjørte likningen gjennom Wolfram Alpha, og fant ett minimumspunkt til, som etter en kjapp kikk viste seg å stemme. Så det ble løst :D
Svar