Komplekse tall og de Moivres formel

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
JulieMarie

Hei!

Jeg har et spørsmål angående komplekse tall og de Moivres formel. Når man har en oppgave der man skal finne de komplekse løsningene av en gitt likning, forstår jeg ikke hvordan man kommer frem til hvilken vinkel man skal bruke når man får forskjellig vinkel i cosinus og sinus.
Dersom man f.eks får at cosinus til vinkelen er lik 2pi/3, og sinus til vinkelen er lik pi/3, hvordan får man da disse til å bli like? I fasiten sier de at vi skal bruke 2pi/3, og jeg lurer derfor på hvordan man kommer frem til dette. Kunne noen gitt en litt grundig forklaring?

Takk på forhånd!
hallapaadeg
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 297
Registrert: 24/04-2014 14:33
Sted: Cyberspace

Kan du komme med en konkret oppgave så er det litt lettere å hjelpe. Jeg husker at det var greit å bruke det teoremet fordi jeg klarte å se for meg enhetssirkelen, så det hjelper helt klart å ha en grundig forståelse for hvilke vinkler som oppstår.
Svar