Produktkombinasjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Lekkerbisken
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 11/04-2016 02:56

Hvordan løser jeg disse oppgavene? Sett at det går an å løse dem som ligningssett med to ukjente, men skjønner ikke hvilke tall jeg skal bruke. Vet også at det går an å tegne opp, men det er jeg ikke så god til. I så fall, er det lett? Sliter med å forstå oppgaven, og finner ikke helt hvor jeg kan lese konkret på det. Noen som kan forklare det, og vet hvordan man skal gå frem? Legger oppgavene til i Gyazolink under

https://gyazo.com/3a2c0ab8f99a17b8bf9495d4987257c5
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Har du løsningsforslag på oppgaven? Er litt rusten på økonomi. :)

Denne oppgaven skal man typisk løse grafisk. Ut fra forklaringen man får i oppgaven, så får man en begrensning på hvor mye som kan produseres:
$16X + 16Y = 80\;000$

Dette kan forenkles til:
$X + Y = 5000$.

Denne begrensningen er tegnet inn som funksjon $f$ i grafen. Pga. denne begrensningen kan man bare produsere det som ligger på grafen eller nedenfor.

Videre får man to andre begrensninger: man kan kun selge $X = 2500$ varer og det er råvare-begrensninger på $Y$ som gjør at man bare kan produsere $Y = 2000$ varer. Dette er også plottet inn i grafen som funksjonene $g$ og $y$.

17. Fra begrensningene blir punktet $A$ det beste alternativet.

18. Når begrensningen på $X$ oppheves, kommer man til punkt $B$.

19. Ingen begrensninger utenom produksjonstiden. Punkt $C$ eller $D$.

20. Denne skal være grei.


Bilde
Vedlegg
plot2.png
plot2.png (48.87 kiB) Vist 1712 ganger
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Svar