diagnostiske tester

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
linne_aa

Hei!
Står fast på en tidligere eksamensoppgave. Teksten er:
Tobakksrøyking er den dominerende årsaken til lungekreft. Det er imidlertid grunn til å anta at også arbeid i industrier med en spesiell type luftforurensning kan gi en viss(liten) oversykelighet av denne kreftformen, i tillegg til effekten av sigarettrøyking. Helsetjenesten ved et industrikonsern overveier derfor å sette i verk en masseundersøkelse av sine eksponerte arbeidstakere med tanke på å avsløre en eventuell begynnende lungekreft på et så tidlig tidspunkt at sykdommen burde kunne helbredes. Undersøkelsen gjelder mikroskopisk granskning av oppspytt (cytologisk undersøkelse). Følgende er lagt til grunn for dette prosjektet:
Insidens: omkring 2 promille årlig i den gruppen som skal undersøkes
Prevalens: 2 promille
Sensitivitet: 80%. av ti syke skulle dermed åtte forventes å ha positiv prøve
Selv hos friske personer hender det at prøven gir mistanke om lungekreft. Hos en frisk arbeidstaker regner vi at slike falske positive prøver vil opptre med en relativ hyppighet omkring 2.5%.
Spesifisitet: 97.5 %

a) Hvor stor er sannsynligheten for at en person der prøven har gitt positivt resultat, likevel er frisk?
Her tenkte jeg at hvis jeg fant positiv prediktiv verdi som er sannsynligheten for at personen er syk gitt at prøven har gitt positivt resultat, og så tok 1-ppv, så ville jeg få P(ikke syk gitt positiv prøve). Men fikk 11% som svar, i fasiten skal det være 94% ?


På forhånd tusen takk for hjelp
Svar