Hypotesetest

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Vanskelig2016

Hei,

når jeg jobber med oppgaver i statistikk, sliter jeg noen ganger med å plukke ut hva som er nyttig, og dermed bruke rett formel. Noen oppgaver er lettere enn andre synes jeg.
Sitter nå med en oppgave som jeg har innlevering på, og klarer ikke å "knekke" teksten på en slik måte at jeg vet hvilken formel jeg skal bruke. Oppgaven er:

"For et representativt utvalg på 61pasienter som er henvist til hjertespesialist ved sykehus A viser gjennomsnittlig ventetid (målt i uker) seg å være 6,2 med standardavvik 3. I et annet utvalg på 121 pasienter henvist til sykehus B viser gjennomsnittlig ventetid seg å være 8 med standardavvik 2,5."

a) La variabelen X representere ventetid. Utfør en hypotesetest om gjennomsnittlig ventetid er forskjellig ved de to sykehusene.

Ville dere brukt enhaletest, to-haletest, eventuelt hvorfor? Ber ikke om svar på oppgaven, bare en større forståelse :)
Svar