Brøk regning for forkurs ing

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
hvarland

Hei...

Trenger hjelp til følgende stykke

2/x - 3/x+1 : 5/x+1

Det som er nytt for meg og som setter meg ut av spill er leddet x+1 ... hvordan behandler jeg det?


På forhånd mange takk.
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

hvarland skrev:Hei...

Trenger hjelp til følgende stykke

2/x - 3/x+1 : 5/x+1

Det som er nytt for meg og som setter meg ut av spill er leddet x+1 ... hvordan behandler jeg det?


På forhånd mange takk.

Står det: [tex]\frac{2}{x}-\frac{3}{x+1}:\frac{5}{x+1}[/tex]?
hvarland

Ja ... er en brudden brøk men vet ikke hvordan jeg skriver det inn ... prøvde meg på et bilde her men fikk ikke til å sette det inn :x
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

$\frac ab : \frac cd = \frac ab * \frac dc$
Sist redigert av Fysikkmann97 den 25/11-2016 15:04, redigert 1 gang totalt.
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

hvarland skrev:Ja ... er en brudden brøk men vet ikke hvordan jeg skriver det inn ... prøvde meg på et bilde her men fikk ikke til å sette det inn :x
[tex]\frac{3}{x+1}:\frac{5}{x+1}=\frac{3}{x+1}\cdot \frac{x+1}{5}[/tex]


Ble det enklere nå?
Gjest

Nei .... :-)

I oppgave løsningen så brukes x(x+1) som felles nevner. Det jeg ikke skjønner er hvorfor en bruke x(x+1)

Jeg har et bilde av oppgaven med løsnings forslag ... er det mulig å poste bilder?
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Gjest skrev:Nei .... :-)

I oppgave løsningen så brukes x(x+1) som felles nevner. Det jeg ikke skjønner er hvorfor en bruke x(x+1)

Jeg har et bilde av oppgaven med løsnings forslag ... er det mulig å poste bilder?

http://www.imgur.com


Men her et alternativ:

$\frac{2}{x}-\frac{3}{x+1}:\frac{5}{x+1}=\frac{2}{x}-\frac{3}{x+1}\cdot \frac{x+1}{5}= \frac{2}{x}-\frac{3 \cancel{x+1}}{5 \cancel{x+1}}=\\\\= \frac{2}{x}-\frac{3}{5}= \frac{10-3x}{5x}$
hvarland

http://imgur.com/a/DDb1k

Hvis du ser hvor jeg har satt pilene ... Kan en bare "slå sammen" nevnerene og vips så har du en ny felles nevner?
Svar