Elastisk støt! hjelp!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Kjelelokk
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 12
Registrert: 03/10-2016 19:59

To like biljardkuler har motsatt bevegelsesretninger. Den ene har farten 15m/s , og den andre har farten -10m/s. De kolliderer i et sentralt elastisk støt, Finn farten til begge kule etter støtet.

jeg vet at kulene bytter fart, men jeg klarer ikke finne ut hvordan jeg skal sette det opp så jeg får vist det med reging, jeg klarer der hvis den ene kula ligger i ro.. noen tips? takk på forhånd:)
Uglemannen
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 03/12-2016 23:17

Hei,
en måte å løse denne situasjonen på er å bruke massesenteret til de to kulene.

Ettersom støtet er sentralt, antar vi at alt skjer i en dimensjon langs en rett linje.
Massesenteret til de to kulene er [tex]R=\frac {mr_1+mr_2} {2m}[/tex], [tex]R,r_1[/tex] og [tex]r_2[/tex] er vektorer og [tex]r_1, r_2[/tex] er posisjonen til henholdsvis kule 1 og kule 2.
Hastigheten til dette senteret er [tex]V_R=\frac {dR} {dt}=\frac {mv_1+mv_2} {2m}[/tex]
La nå [tex]v[/tex] være hastigheten til et objekt målt fra samme referansesystem som [tex]v_1[/tex] og [tex]v_2[/tex] ble målt fra.
Dermed er hastigheten til dette objektet målt fra et referansesystem som beveger seg med [tex]V_R[/tex] gitt ved [tex]v'=v-V_R[/tex]
Prøv å se om du kan bruke dette videre sammen med bevaringslovene for kinetisk energi og bevegelsesmengde for å komme fram til svaret.

Håper dette hjelper deg videre :)
Svar