Epsilon Delta

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest133337

Hei,

Har akkurat begynt med MAT111 på UiB og lurer egentlig bare på om det er smartest og lære metodene og teknikkene rundt kontinuitet og grenseverdier før jeg begynner å lære meg Epsilon Delta bevis?
Uglemannen
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 03/12-2016 23:17

Hei,
jeg vil si at det holder å ha en intuitiv forståelse av grenseverdier og kontinuitet om du vil lære deg epsilon-delta bevismetoden. Dette er fordi metoden stort sett benytter seg av generelle kunnskaper, som f.eks. funksjoner, reelle tall( og andre tallmengder), absoluttverdi, ulikheter/likheter, røtter osv. Så lenge du kjenner til de generelle regnereglene så trenger du ikke tenke så mye på dem ettersom det er disse du kommer til å bevise.

Jeg vil sterkt anbefale å lære metoden så tidlig som mulig ettersom den knytter den intuitive forståelsen din sammen med faktiske bevisføringer.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Helt enig med Uglemannen her. Epsilon/delta er den mest grunnleggende definisjonen av en grenseverdi. Det betyr ikke at den er lettere å forstå, men at den tar utgangspunkt i enklere matematikk, og introduserer bare et nytt konsept.
Bilde
TS123232

Okei, tusen takk for svar :D
Svar