Ellipse og vinkler (Forkurs)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
mah1992
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 04/02-2017 10:05

Hei

Sitter fast med et par oppgaver og lurer på om noen kan gi med en dytt i riktig rettning? :)

Oppgave 1: a)

Bilde

Her har jeg prøvd og skrive om uttrykket til noe "penere" ved hjelp av å bla. skrive om tangens og bruke enehetsformelen, meeen kom ingen vei og endte bare opp med å skrive om verdiene til eksakte og trekke det sammen. Er det mulig og gjøre det på en "penere" måte?

Oppgave 5:

Bilde

Jeg tolker oppgaven slik at det skal utformes funksjoner som beskriver disse størrelsene. altså en for hver?
Har prøvd og bruke cosiunssettningen, sinussettningen, arealsettningen, sett på enhetssirkelen meeen sitter altså nå helt fast.
Ser for meg at her skal det lages et likningssett for og deretter komme fram til noen funksjoner utrykkt ved vinkel A eller er jeg på feil spor?
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

For oppgave 1 er det kanskje verdt å merke at

[tex]verdi\left\{\begin{matrix} & cos(\frac{\pi}{3})=\frac{1}{2} \\ & sin(\frac{\pi}{3})=\frac{\sqrt{3}}{2} \\ & tan(\frac{\pi}{3})=\sqrt{3} \end{matrix}\right.[/tex]


Derifra er det bare å bruke felles nevner og smelle inn verdier :D
Svar