Cohesive energy (solid state physics)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Getting laid by 41!

Hva er formelen for cohesive energy for ioniske krystaller, her da 1D Na+ og Cl-?

Man skal inkludere Madelung konstanten.

Det er fra Solid state physics.

Jeg har noe jeg tror er riktig, men trenger 100 % forsikring. Har ingen øvingslærer eller noe sånt.
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Getting laid by 41! skrev:Hva er formelen for cohesive energy for ioniske krystaller, her da 1D Na+ og Cl-?

Man skal inkludere Madelung konstanten.

Det er fra Solid state physics.

Jeg har noe jeg tror er riktig, men trenger 100 % forsikring. Har ingen øvingslærer eller noe sånt.


En stund siden jeg har jobbet med det, men hvis jeg ikke tar feil så er formelen:


[tex]U=N(\frac{z\lambda e^{-\frac{R}{\rho}}-\alpha q^2}{R})[/tex]


hvor $\alpha$ er Madelung konstanten
Mariah Carey

Ja, jeg tror jeg fikk det til.

Og cohesive energy er alltid positivt, ikke sant? Fordi det er det som skal tilføres et krystall for å lage nøytrale komponenter av det?

Jeg forsøker det i hvert fall tror jeg. Har ingen å spørre om jeg tar feil eller ikke :D:D:D:D
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Mariah Carey skrev:Ja, jeg tror jeg fikk det til.

Og cohesive energy er alltid positivt, ikke sant? Fordi det er det som skal tilføres et krystall for å lage nøytrale komponenter av det?

Jeg forsøker det i hvert fall tror jeg. Har ingen å spørre om jeg tar feil eller ikke :D:D:D:D

Ja korrekt. Den er alltid positivt da vi må tilsette energi for å ødelegge en binding :)
Svar