Forskjell på matematikkemner NTNU

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Markus
Fermat
Fermat
Innlegg: 767
Registrert: 20/09-2016 13:48
Sted: NTNU

Hei!

Jeg lurte på hva forskjellen er i mengde pensum-messig og i grad av forståelse av ulike konsepter, samt vanskelighetsgrad i mellom siv.ing.-matte emnene og matte-emnene på matematiske fag og fysikk bachelor. Eksempelvis forskjellen på TMA4100 - Matematikk 1 og for eksempel MA1101 - Grunnkurs i analyse 1. Dette kan hende at disse er to forskjellige fag innholdsmessig, men de er fortsatt del av to forskjellige kategorier og jeg lure på hvordan disse skilles i de egenskapene jeg beskriver ovenfor.

Jeg er litt splittet mellom to eventuelle studieretninger, og kunne også trengt litt innspill på disse, særlig hvis en av dere har gått på en av de / går på en av de;
1. Bachelor fysikk og videre msc i teoretisk fysikk, alt på NTNU.
2. Siv. ing msc i datateknologi, NTNU.

Begge fagretningene interesserer meg like mye. Kan en god del programmering, og likte fysikk fra VGS.

Tusen takk for svar!
skf95
Descartes
Descartes
Innlegg: 421
Registrert: 17/12-2010 14:35

Litt off topic, kanskje, men benytter anledningen til å anbefale "Kybernetikk og robotikk", også ved NTNU. Det er en integrert master med veldig mange muligheter og svært fremtidsrettet. Masterprogrammet består av en veldig god kombinasjon av matematikkemner, programmeringsemner og emner du på VGS ville kalt fysikk.

Kun tatt TMA4100 selv. Usikker med ikke-ingeniør-mattefagene, men jeg vil påstå du i matte 1, 2, 3, 4 og diskret matematikk kan komme veldig langt (typ karakter A/B) uten faktisk ha en genuin forståelse. Noen er sikkert uenig, men er du kun ute etter best mulig karakter, uten bry deg om forståelse, er alle disse fagene forholdvis metodebasert (les lite bevis på eksamen) slik forståelse ikke er et absolutt krav. Mitt inntrykk er forståelse er noe mer sentralt i MA...-fagene.

Merk forøvrig at "fysikk og matematikk", "kybernetikk og robotikk", "datateknologi", "elektronisk systemdesign og innovasjon", med flere, alle har veldig overlappende emner de første semesterene, slik at endring av studieprogram er rimelig enkelt. Bachelor i fysikk tar en del andre emner slik at overgang krever litt mer.
Svar