Further Mathematics

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
hei123

Hei! Jeg går i tredjeklasse på videregående og har tenkt å søke matematikk i England, og har kommet over faget "Further Mathematics" flere ganger. Tilsvarer dette faget matematikk R2, eller går det utover det vi har i norsk videregående?
Takk :)
stensrud
Descartes
Descartes
Innlegg: 438
Registrert: 08/11-2014 21:13
Sted: Cambridge

Det er nok utover R2, men da jeg søkte (på engelsk universitet) så førte jeg opp matematikk X som further maths, noe de faktisk godtok.
DennisChristensen
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 826
Registrert: 09/02-2015 23:28
Sted: Oslo

hei123 skrev:Hei! Jeg går i tredjeklasse på videregående og har tenkt å søke matematikk i England, og har kommet over faget "Further Mathematics" flere ganger. Tilsvarer dette faget matematikk R2, eller går det utover det vi har i norsk videregående?
Takk :)
Jeg studerer selv matematikk i England, og min generelle oppfatning er at Further maths inneholder en del mer pensum enn R2. Om du i tillegg har tatt matematikk X forskjellen mindre. Further maths gir blant annet en introduksjon til komplekse tall, enkel matriseregning, samt flere valgfrie emner (man kan eksempelvis utforske lineær programmering, klassisk mekanikk, grafteori, statistikk osv). Sjansen er riktignok stor for at du kan mer vektorgeometri etter R2 enn de fleste Further maths-elever.

Men vit at langt fra alle skoler i England tilbyr further maths, og derfor er det veldig uvanlig at universitetene krever at du har tatt faget for å søke der. Det er derfor også introduserende forelesninger til komplekse tall, matriseregning og liknende på matematikkstudiene. Hvis du ønsker å stille ekstra godt forberedt anbefaler jeg deg å lese deg litt ekstra opp på emner som disse før studiestart. En god begynnelse kan være å lese X-matte om du ikke allerede har gjort det. Selv jobbet jeg meg også gjennom "Bridging the Gap to University Mathematics" da jeg skulle forberede meg. Jeg fant den givende!

https://www.amazon.co.uk/Bridging-Unive ... 1848002890

Det finnes også mye annet godt lesestoff. Det kan jo kanskje være lurt å titte litt på det faktiske Further maths-pensumet, samt stoffet IB-studentene forholder seg til. Vit bare at universitetene ikke forventer eller forlanger at du stiller med Further maths i bagasjen. Har du gjort det bra i R2 og kjenner deg motivert til studiene ville jeg ikke bekymret meg stort.

Håper dette var til hjelp. Lykke til med studiene!
stensrud
Descartes
Descartes
Innlegg: 438
Registrert: 08/11-2014 21:13
Sted: Cambridge

Hvor er det du studerer Dennis? :)
DennisChristensen
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 826
Registrert: 09/02-2015 23:28
Sted: Oslo

stensrud skrev:Hvor er det du studerer Dennis? :)
Mansfield College, Oxford University.
Svar