Muntlig eksamen på mandag

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Wetried2savedem

Jeg har muntlig eksamen på mandag (på universitetsnivå) og av den grunn lurte jeg på om dere hadde noen råd. Jeg har hatt noen muntlig eksamener, men de har ikke gått så bra som jeg hadde håpet.

- Bør jeg være aggressiv eller avventende når spørsmålet blir stilt?

- Sove mye natten før og være oppladet, men samtidig fare for å ha glemt noe eller være våken og sprenglese mange timer i forveien?

- Bruke dress, barbere meg og se buisnessman-aktig ut eller uflidd, bohem med mye ansiktshår?

- Hvordan foreta en digresjon når det er noe du ikke klarer å svare? Late som ingenting eller presse på for å forandre tema?

Det er endel her som har hatt muntlig fremføring av mastergradsoppgave også, så venter råd fra dere også i dette øyenmed.
fatwamotdrapavkrist

Glemte å nevne at det er et mastergrads-nivå emne i realfag. Så man ikke forveksler med videregående skole nivå emner.
Bananiel
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 01/02-2017 17:36
Sted: Bananistan

Hei!


1. Sov godt og reduser stress. Desto mindre du stresser, desto mer rustet er du for å holde flyt i presentasjonen din.

2. Kle deg passelig, du vil gjerne relatere så mye som mulig til sensorene. Hvis du går i en Armani dress til 15 000,- vil ikke vanlige mennesker relatere til deg. Jeg anbefaler et par gode og mørke jeans, en skjorte og kanskje blazer/dressjakke.

Om du er usikker på hvordan du skal kle deg, og lurer på ting som "Mørk overdel?" og "lys underdel?", se denne: https://www.youtube.com/watch?v=GwfDE03lnus

3. Å barbere seg er nok lurt. Kvinner pleier ofte å se på en glattbarbert mann som en mann med god hygiene.

4. Introduser deg selv klart og tydelig muntlig før du starter. Gi alle sensorene et godt håndtrykk om du har mulighet.

5. Vær ydmyk! Ingen vet alt og trenger derfor aldri å være arrogant (Selv om mange tror at det er et tegn på at du kan sakene dine).

6. Står du fast, prøv å nyansere med ordene dine. I tillegg så anbefaler jeg på det sterkeste å ta med en drikkeflaske med vann, om du står fast kan du ta en slurk av denne og tenke.

7. IKKE STÅ STILLE. Gå rundt og bruk kroppsbevegelser. Dette er veldig, veldig viktig. Pek her og der mens du går litt frem og tilbake.

8. Om du har angst, mediter eller gjør yoga. Seriøst, det hjelper.

9. Se for deg selv naken, ikke at publikum er naken. Som Steve Jobs sa "You're already naked", ergo You Have Nothing to Lose.

10. Prøv å være litt morsom om du føler at du har mulighet. Et sentralt trekk på at du prøver å være morsom er å klø seg selv bak øret.

11. Hvis du ønsker å foreta en digresjon når du ikke klarer å svare, så er det lett. De som vurderer deg vil vite at du ikke kan fagstoffet, så det beste er å være ærlig. Eksempel "Hva med X da?", "Dessverre så føler jeg meg usikker akkurat her, men jeg vil anta at...". Ikke stå fast med å prøve å komme opp med noe.

12. Hold en god posture. IKKE ha hendene i lomma, og ikke kryss armene. Om du ikke vet hvor du skal ha hendene dine så kan du ta tips fra dette:
BildeBilde


Se gjerne på Steve Jobs sine ferdigheter: https://www.youtube.com/watch?v=iJq-thyDF9Q

Og denne videoen er super: https://www.youtube.com/watch?v=cFLjudWTuGQ (Stanford Graduate School of Business )
Sist redigert av Bananiel den 06/04-2017 13:41, redigert 2 ganger totalt.
“I love the man that can smile in trouble, that can gather strength from distress, and grow brave by reflection.” - Thomas Paine
Søt rev!

Det der var virkelig gode råd. Jeg tror jeg skal følge alle, med unntak for det med å forestille seg naken. Jeg er ikke så stor der nede og det vil heller trekke selvtilliten min ned tror jeg.

Fortsatt usikker på digresjonen da. Får ta med en yoyo eller noe sånt og vise dem et triks....eller noe sånt.
Bananiel
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 01/02-2017 17:36
Sted: Bananistan

Søt rev! skrev:Det der var virkelig gode råd. Jeg tror jeg skal følge alle, med unntak for det med å forestille seg naken. Jeg er ikke så stor der nede og det vil heller trekke selvtilliten min ned tror jeg.

Fortsatt usikker på digresjonen da. Får ta med en yoyo eller noe sånt og vise dem et triks....eller noe sånt.

Uhmm, nå ble jeg usikker her. Er dette troll?
“I love the man that can smile in trouble, that can gather strength from distress, and grow brave by reflection.” - Thomas Paine
Indigert herre

Neinei, bare sånn jeg snakker. Beklager for det!

Jeg leste igjennom punktene dine og skal lese dem igjen i morgen når jeg er ferdig med forberedelsene.

I skapet har jeg en skreddersydd dress, men jeg har gått ned 20 kg det siste året. Så kanskje tar en av de andre dressene, eller noe sånt.

Er usikker på om jeg får noe mer enn en E, de liker meg ikke så godt på elektronisk institutt. Men forsøker i hvert fall. Kanskje sensorene er godt humør eller noe sånt :)

Barberer meg med øyeblikkelig virkning.
Kapital 400

Jeg tror jeg beholder skjegget. Gir meg en slags form for Sokrates-aura.

Dette kommer til å gå bra, jeg har tro på meg selv. Går for D (55 %). Takk igjen for hjelp.
Gjest

Kapital 400 skrev:Jeg tror jeg beholder skjegget. Gir meg en slags form for Sokrates-aura.

Dette kommer til å gå bra, jeg har tro på meg selv. Går for D (55 %). Takk igjen for hjelp.
Hvordan fungerer muntlig eksamen på universitetet? :)
Dbachelor-still-on

Gjest skrev:
Kapital 400 skrev:Jeg tror jeg beholder skjegget. Gir meg en slags form for Sokrates-aura.

Dette kommer til å gå bra, jeg har tro på meg selv. Går for D (55 %). Takk igjen for hjelp.
Hvordan fungerer muntlig eksamen på universitetet? :)
Varierer fra eksamen til eksamen.

Jeg har hatt eksamener hvor jeg får en del spørsmål på et ark som jeg skal svare på. Til litt mer løst hvor man snakker fritt (men også der var det fokus på en del emner).

Men alt skal gjøres på en halv time eller 40 minutter.
Svar