Fysikk

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

Heisann!
Leser litt fysikk, men kommer ikke helt i mål med fortegnet på svaret.
Oppgaven er: Akselerasjonen til en partikkel er [tex]a=-kx^2[/tex], der [tex]k=0,50 m^{-1}s^{-2}[/tex]. Ved et tidspunkt er farten [tex]v_{0}=-3,0 m/s[/tex] og posisjonen er [tex]x_{0}=3,0 m[/tex]. Hvor stor er farten når posisjonen er [tex]x_{1}=1,50 m[/tex]?
Jeg integrerer meg fram, og får uttrykket [tex]v^2=v_{0}^{2}+\frac{2}{3}k*x^3-\frac{2}{3}k*x_{0}^{3}[/tex]
Får at [tex]v=+-1,06 m/s[/tex].
Svaret skal bli negativt, men jeg sliter med å se hvorfor!
Takknemlig om noen har et råd for hvordan jeg skal tenke på det! :)
Ha en flott kveld!
Gjest

Beklager, ser det ble litt feil, akselerasjonen skal være [tex]a=kx^2[/tex]!
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

$a = \frac 12x^2 \\
v = \frac 16x^3 - 3,0$

Setter inn x = 1,50 og får
$ \frac 16 * 1,5^3 - 3,0 = -2,4375$

Svaret er negativt fordi startfarten er negativ ( i forholdt til positiv fartsretning), men vil når x øker bli positiv.
Gjest

Takk for svar!:)
Det gir noe mening, men du vil vel bare få et uttrykk for farten når du integrerer akselerasjonen mhp tid ([tex]dV=a\cdot dT[/tex]), og her er den oppgitt mhp posisjonen.
Vet du at det er greit å bruke det uttrykket du har for å finne fartsretningen?
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Du kan nok ta svaret mitt med en klype salt, men jeg tenker at man ser på posisjonen som en variabel i denne oppgaven, og bruker bare sammenhengen man har at a = v' = s''. Det kan nok være feil, og om så er tilfelle beklager jeg :oops:
Svar