f(x) og f'(x) - om grafer

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

Heisann,

Hvordan skal jeg løse a og b, og hvordan skal jeg begrunne svarene?

Bilde

hadde satt veldig stor pris på all hjelp å få
Gjest

Kan noen vennligst hjelpe?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

B er den deriverte av A.

Dette ser vi fordi B er alltid positiv, og det svarer til en konstant stigning på A.

Dersom A var den deriverte, så måtte B ha vært flat der A=0, og det er den ikke. Da må dette være feil. Ergo ser vi på det andre alternativet, som ser ut til å stemme.
Bilde
Gjest

Aleks855 skrev:B er den deriverte av A.

Dette ser vi fordi B er alltid positiv, og det svarer til en konstant stigning på A.

Dersom A var den deriverte, så måtte B ha vært flat der A=0, og det er den ikke. Da må dette være feil. Ergo ser vi på det andre alternativet, som ser ut til å stemme.
Hva mener du med "flat"?
Gjest

er den ikke flat i bunnpunktet da?
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Ja, f'(x) ligger på x-aksen der f(x) = 0, men det gjelder ikke hvis f(x) = B og f'(x) = A. Derfor må f'(x) = A og f(x) = B.
Gjest

jeg er forvirra nå, hva er det riktige svaret på oppgave a og b?
Gjest

aleks sier A og du sier B? hva er riktig?
Gjest

og hvordan løser jeg oppgave b?
Gjest

Fysikkmann97 skrev:Ja, f'(x) ligger på x-aksen der f(x) = 0, men det gjelder ikke hvis f(x) = B og f'(x) = A. Derfor må f'(x) = A og f(x) = B.
altså hva prøver du å si her? kan du utdype?
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Ja, f'(x) ligger på x-aksen der f(x) = 0, men det gjelder ikke hvis f(x) = B og f'(x) = A. Derfor må f(x) = A og f'(x) = B.


Dette jeg prøvde å si.
Gjest

Fysikkmann97 skrev:Ja, f'(x) ligger på x-aksen der f(x) = 0, men det gjelder ikke hvis f(x) = B og f'(x) = A. Derfor må f(x) = A og f'(x) = B.


Dette jeg prøvde å si.
Ja du har helt rett. f(x)=A.

Angående oppgave b), er du enig at svaret på den er at den er negativ siden det er en sur fjes før f``(-1) ?
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Ja, f'(x) er synkende for x < 0, og da er f''(x) < 0 for x < 0. Derfor er f''(-1) < 0 korrekt.
Svar