Utregninger

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

Hallo hallo,
Kan noen hjelpe med å vise utregningen på disse, eller fortelle hvordan jeg skal løse alle disse oppgavene?

Bilde

Hadde blitt glad og utrolig takknemlig.
Gjest

hallo? kunne noen være så snill å svar?
Per Pleks

Gjest skrev:Hallo hallo,
Kan noen hjelpe med å vise utregningen på disse, eller fortelle hvordan jeg skal løse alle disse oppgavene?

Bilde

Hadde blitt glad og utrolig takknemlig.

Det kan vell ikke stemme at det skal være 25 årlige tilbakebetalinger? altså 25 terminer pr år? Med mindre jeg tolker dette feil. Mer naturlig at det er en termin pr år i 25 år? Har du en fasit å ta utgangspunkt i?
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

2300000 = a/(1,021) * (1- 1,021^-25)/(1-1,021^-1)

løs for a
Gjest

Per Pleks skrev:
Gjest skrev:Hallo hallo,
Kan noen hjelpe med å vise utregningen på disse, eller fortelle hvordan jeg skal løse alle disse oppgavene?

Bilde

Hadde blitt glad og utrolig takknemlig.

Det kan vell ikke stemme at det skal være 25 årlige tilbakebetalinger? altså 25 terminer pr år? Med mindre jeg tolker dette feil. Mer naturlig at det er en termin pr år i 25 år? Har du en fasit å ta utgangspunkt i?
Oppgaven stemmer, jeg har ikke fasit, derfor jeg spør dere...
Gjest

Fysikkmann97 skrev:2300000 = a/(1,021) * (1- 1,021^-25)/(1-1,021^-1)

løs for a
hvilken oppgave refererer du til da? a, b eller c?

og hvordan løser du de andre da?
Svar