Geogebra i høyere utdanning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
andhusta

Hei!
Etter en lengre diskusjon med min foreleser i statistikk, har vi kommet frem til at geogebra ikke har en tilstrekkelig god nok editor.

Er det noen her som har god kjennskap til geogebra og kan hjelpe oss med å forklare oss hva vi gjør galt? Eller er geogebra rett og slett ikke bra nok? Til informasjon så har både jeg og foreleser god kjennskap til MAPLE og MatLAB, og er godt vante til å benytte oss av disse programmene.

Visst det viser seg at geogebra ikke er tilstrekkelig, er det noen her på forumet som vet om gratis programvare som er enkel i bruk, men fremdeles har en god editor som kan brukes av tildels ikke-vitende studenter?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Jeg er helt enig i at Geogebra ikke strekker til i høyere utdanning. Geogebra er et utmerket verktøy til enkelte ting, men som alle verktøy, så har det sine bruksområder, og sine begrensninger.

Jeg er veldig vokal i min mening i at grunnleggende programmering burde være grunnskole-pensum, og det ville løst dette problemet. Eksempelvis kan man bruke helt elementær programmering til å takle spesielt statistikk-oppgaver, fordi datamaskiner er akkurat det; DATAmaskiner. Og statistikk er analyse av data. Og datamaskiner er skapt nøyaktig for å analysere data, fordi de gjør repetetiv matematikk dritkjapt.

Personlig er jeg ingen fan av Matlab. Det er et verktøy, og jeg gjenkjenner at det har sine bruksområder, men som programmeringsspråk er det uraffinert og forferdelig tungvint.

Jeg foretrekker å bruke Python når det kommer til små oppgaver, og kanskje heller Java hvis det kommer til store prosjekter med mer fokus på stabilitet og skalering. Personlig preferanse, selvfølgelig. Både Java, Python og andre språk kan brukes til både store og små prosjekter.

Maple har jeg ikke så god kjennskap til, da det ikke er gratis, og for enhver dyr programvare, så finnes det som regel opensource-alternativer.

Uten at jeg vet nøyaktig hva slags oppgaver dere er ut etter å løse, er det vanskelig å komme på noe helt spesifikt.
Bilde
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Dette er ikke akkurat et motsvar, men jeg har fått god bruk av alle verktøyene nevnt ovenfor inkludert Geogebra. Per dags dato Geogebra masse for å hjelpe noen studenter å visualisere tredimensjonela figurer, og parametriseringer. Til dette fungerer Geogebra glimrende og er ekstremt "hands on" for studentene. En kunne gjort alt det jeg skrev over med Maple og, men for det første er det ikke et gratis-programvare, og det er litt mer knotete for studentene å bruke siden de allerede er vant med syntaxen til Geogebra. Matlab og Python kan og plotte tredimensjonale figurer, men såvidt jeg vet er valgmulighetene mer begrenset og en har f.eks ikke mulighetene å rotere figurene.

Dog til statistikk er nok R eller python det jeg bruker mest, ikke at jeg har hatt mer enn to fag om det... Ville ikke rørt Geogebra med en lang pinne om jeg skulle gjort noe mer komplisert enn å lese av Gauss-kurver.

Har hatt noen fag om numerisk integrasjon, og numerisk løsning av differensiallikninger og her var Matlab uten tvil det beste verktøyet. Mest fordi den har matriseoperasjoner, som er optimalisert ved å bruke C. Det er fullt mulig å gjøre det samme i Python, men det ville tatt langt lengre tid. Tilsvarende kunne en fint a ha gjort det I C, men det er jo et språk som er mye vanskeligere å lære. Selv om jeg er fullt enig i at syntaxen til Matlab er donk.

Personlig bruker jeg Maple daglig til symbolsk utregning, og å sjekke mellomregninger og diverse. Funker ypperlig, selv om Wolfram sikkert ville har fungert like bra om jeg gadd å lære meg det :p Ellers er vel Sage et gratis alternativ om jeg husker rett. Er virkelig ikke glad i CAS delen til Geogebra..

Poenget mitt er vel at hvert program har sin egen nytteverdi, og at det ikke finnes et verktøy som gjør alt perfekt. En må nok bare venne seg til å bruke flere hjelpemidler, litt av læringskurven er jo å finne ut hvilke verktøy som fungerer best.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Gjest

Nebuchadnezzar skrev: Matlab og Python kan og plotte tredimensjonale figurer, men såvidt jeg vet er valgmulighetene mer begrenset og en har f.eks ikke mulighetene å rotere figurene.
Joda, matplotlib kan man rotere 3d med
Jeg vil forøvrig benytte muligheten til å støtte synspunktet ditt om CAS i Geogebra. Fantastisk ræva.
CeDricvansol

Geogebra er vel for de som ikke kan å programmere noe særlig.

Jeg har brukt bare det og Matlab. Matlab er ganske bra, de har også mange forskjellige koder for forskjellige ting på nettet som man kan implementere i sine forsøk. Dette gjelder for eksempel en numerisk løsning av integralet av Plancks radiasjonslov og slikt. Omfanget av dets bruk gjør at det er ganske praktisk, man har koder for alt.

Når det kommer til Python, så ser det svært elegant ut. Og mer avansert? Noe en skikkelig programmerer ville ha brukt føler jeg, men har ingen erfaring med det.

Så Geogebra bør egentlig bruker så lite som mulig i høyere utdanning. Det er bedre å lære seg å bruke Matlab eller Python.

Beklager!
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4558
Registrert: 12/12-2008 12:44

Bare for skolevesenet å innføre programmering som obligatorisk fag fra barneskolen av. Python egner seg utmerket !
Svar