hjelp å finne sannsynlighet

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
statistikk

Hei

Et gartneri har normalfordelt tomatveksten, X med forventningsverdi = 60 gram og standardavvik = 5 gram. Tomatene sorteres i to vektklasser før salg, De som veier mindre enn 55 gram blir solgt som klasse A tomater og de som veier mer enn 55 gram er klasse B. La Y være vekta av en klasse B tomat. Dersom du velger en klasse B tomat, hva er sannsynligheten for at den skal veie mer enn 65?

Jeg tror at sannsynet for at det er en tomat som veier mindre enn 55 gram er lik 0.1587, er ikke sikker. Men trenger hjelp til å finne sannsynet
stamk

'jeg lurer også på denne, kan noen forklare hvordan oppgaven skal løses?
statistikk

statistikk skrev:Hei

Et gartneri har normalfordelt tomatveksten, X med forventningsverdi = 60 gram og standardavvik = 5 gram. Tomatene sorteres i to vektklasser før salg, De som veier mindre enn 55 gram blir solgt som klasse A tomater og de som veier mer enn 55 gram er klasse B. La Y være vekta av en klasse B tomat. Dersom du velger en klasse B tomat, hva er sannsynligheten for at den skal veie mer enn 65?

Jeg tror at sannsynet for at det er en tomat som veier mindre enn 55 gram er lik 0.1587, er ikke sikker. Men trenger hjelp til å finne sannsynet
Blir det ikkje: sannsynligheten for de som veier mer enn 55 gram pluss sannsligheten for de som veier mer enn 65 gram?
DennisChristensen
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 826
Registrert: 09/02-2015 23:28
Sted: Oslo

statistikk skrev:Hei

Et gartneri har normalfordelt tomatveksten, X med forventningsverdi = 60 gram og standardavvik = 5 gram. Tomatene sorteres i to vektklasser før salg, De som veier mindre enn 55 gram blir solgt som klasse A tomater og de som veier mer enn 55 gram er klasse B. La Y være vekta av en klasse B tomat. Dersom du velger en klasse B tomat, hva er sannsynligheten for at den skal veie mer enn 65?

Jeg tror at sannsynet for at det er en tomat som veier mindre enn 55 gram er lik 0.1587, er ikke sikker. Men trenger hjelp til å finne sannsynet
$$\mathbb{P}\left(Y \geq 65\right) = \mathbb{P}\left(\text{tomat veier }\geq 65|\text{tomat veier }\geq 55\right) = \mathbb{P}\left(X\geq 65|X\geq 55\right) = \frac{\mathbb{P}\left(\{X\geq 65\}\cap\{X\geq 55\}\right)}{\mathbb{P}\left(X\geq 55\right)} = \frac{\mathbb{P}\left(X\geq 65\right)}{\mathbb{P}\left(X\geq 55\right)}.$$
Svar