MAT1110 Oblig2 oppgave1c

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
RiktigSvarOrNot?

Hei!

Jeg har fått gjort oppgave 1c, og skal da til å starte på 1d. Men nå sa noen andre om at det er feil og at svaret burde ha vært noe annet. Det jeg lurer på er om jeg har riktig svar eller ei:

[tex]x_0 = \frac{100}{3}V_1 + \frac{(-50+50√3 i)}{3}V_2 + \frac{(-50-50√3 i)}{3}V_3[/tex]
DennisChristensen
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 826
Registrert: 09/02-2015 23:28
Sted: Oslo

RiktigSvarOrNot? skrev:Hei!

Jeg har fått gjort oppgave 1c, og skal da til å starte på 1d. Men nå sa noen andre om at det er feil og at svaret burde ha vært noe annet. Det jeg lurer på er om jeg har riktig svar eller ei:

[tex]x_0 = \frac{100}{3}V_1 + \frac{(-50+50√3 i)}{3}V_2 + \frac{(-50-50√3 i)}{3}V_3[/tex]
Dette er riktig, forutsatt at din $\mathbb{v}_2$ er korresponderende egenvektor til $\lambda_2 = e^{-\frac{\pi}{3}i}.$
Gjest

DennisChristensen skrev:
RiktigSvarOrNot? skrev:Hei!

Jeg har fått gjort oppgave 1c, og skal da til å starte på 1d. Men nå sa noen andre om at det er feil og at svaret burde ha vært noe annet. Det jeg lurer på er om jeg har riktig svar eller ei:

[tex]x_0 = \frac{100}{3}V_1 + \frac{(-50+50√3 i)}{3}V_2 + \frac{(-50-50√3 i)}{3}V_3[/tex]
Dette er riktig, forutsatt at din $\mathbb{v}_2$ er korresponderende egenvektor til $\lambda_2 = e^{-\frac{\pi}{3}i}.$
Supert! Den eneste forskjellen jeg har fra deg er at jeg skrev egenverdiene på den måten:

[tex]$\lambda_2 = \frac{(1+√3 i)}{2}[/tex]
Svar