Projeksjonen, hva er det?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

hei,

Hva vil de å si "finn projeksjonen av vektoren u ned på vektoren v"?

spretter av glede hvis jeg får vite det :)
Gjest

det er i forbindelse med dette:
Bilde

Hva er projeksjonen fra u ned til v-vektor her?
Ant

Projeksjonen blir,

[tex]\vec{P} = \frac{\vec{U} \cdot \vec{V}}{\vec{V} \cdot \vec{V}} \cdot \vec{V} =\frac{(1,1,1) \cdot (-1,2,2)}{(-1,2,2) \cdot (-1,2,2)} \cdot (-1,2,2) = \\ =\frac{-1+2+2}{1+4+4}\cdot (-1,2,2)= \frac{1}{3}\cdot (-1,2,2)= (-\frac{1}{3},\frac{2}{3},\frac{2}{3})[/tex]
Gjest

Ant skrev:Projeksjonen blir,

[tex]\vec{P} = \frac{\vec{U} \cdot \vec{V}}{\vec{V} \cdot \vec{V}} \cdot \vec{V} =\frac{(1,1,1) \cdot (-1,2,2)}{(-1,2,2) \cdot (-1,2,2)} \cdot (-1,2,2) = \\ =\frac{-1+2+2}{1+4+4}\cdot (-1,2,2)= \frac{1}{3}\cdot (-1,2,2)= (-\frac{1}{3},\frac{2}{3},\frac{2}{3})[/tex]

Tusen takk for at du brukte din dyrebare tid på meg, kunne du illustrere denne forklaringen ved å bruke bildet over? Jeg ønsker å forstå helhetsbildet av hvorfor dette stemmer eller blir som det blir, og ikke bare noen bokstaver ganget med bokstaver her og der. :lol:
Ant

Jeg skal forsøke å forklare ettersom jeg kan ikke bruke tegneprogram på denne datamaskin som jeg har. Om du ser den prikkete linjen som dras fra spissen på vektor U mot vektor V. Fra origo opp til denne linjen på vektor V projiseres vektor U.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Bilde

Den grønne delen er projeksjonen av $\vec a$ ned på $\vec b$.
Bilde
Svar