Oppdrift

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Kjelelokk
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 12
Registrert: 03/10-2016 19:59

Jeg går på forkurs og skal snart ha fysikk eksamen..
Jeg sliter litt med å forstå oppdrift, ikke hva det er men hvordan jeg regner på det.
Er det noen faste formler? er det noen som vil prøve å forklare meg?
Ant

Arkimedes prinsipp skal du studere.
Jeg fant ikke noe bra eksempel på norsk, men på svensk. Håper du forstår svensk.

http://www.kursnavet.se/kurser/fy1201/f ... imedes.htm
Gjest

Oppdrift er rett og slett vekten av det fortrengte volumet. $\forall \cdot \gamma_w = \forall \cdot \rho_w \cdot g$. For å regne ut oppdrift må du altså vite volumet som fortrenges og tettheten til væsken/gassen. La oss si du har en 1mx1mx1m trekloss med $\rho=580kg/m^3$ som du dytter ned i ferskvann med tetthet $\rho=1000kg/m^3$. Så slipper du klossen og lurer på om den vil flyte eller synke. Oppdriften er $1m^3 \cdot 1000kg/m^3 \cdot 9,81m/s^2$ og tyngden er $1m^3 \cdot 580kg/m^3 \cdot 9,81m/s^2$. Ettersom $9810N>4120N$ vil klossen flyte. Egentlig er det bare tettheten til materialet som er viktig for å bestemme om noe flyter eller ikke i og med at de resterende faktorene er like.

Så kan du få et lite oppfølgingspørsmål for å sjekke om du har forstått dette. Når klossen når overflaten kommer den åpenbart ikke til å fortsette å stige oppover i lufta. Klossen kommer til å flyte helt til den stikker litt opp over vannflaten. Hvor mye vil klossen stikke opp? (tips: klossen stopper å flyte oppover når kreftene på den er balansert/like store)
Kjelelokk
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 12
Registrert: 03/10-2016 19:59

takk, nå forstod jeg hvertfall litt mer.
så formelen for oppdrift pVg? og her er p masstetthet for vann, V er volumet på klossen og g er selvfølgelig konstanten g?
sorry, jeg må bare ta det med t-skje fra starten så jeg forstår ordentig..
Gjest

Kjelelokk skrev:takk, nå forstod jeg hvertfall litt mer.
så formelen for oppdrift pVg? og her er p masstetthet for vann, V er volumet på klossen og g er selvfølgelig konstanten g?
sorry, jeg må bare ta det med t-skje fra starten så jeg forstår ordentig..
Det stemmer. p (som heter "rho") er tettheten til det som fortrenges, i dette tilfellet vann. Måles i $g/cm^3$ eller $kg/m^3$.
Pass på at V er volumet som fortrenges, ikke volumet av klossen. Dette er grunnen til at man bruker $\forall$ som betyr "fortrengt volum". Dersom HELE klossen er under vannoverflaten vil volumet av klossen være lik det fortrengte volumet. g er selvfølgelig konstanten g :)

Når det er sagt, om du skriver $\rho$ eller $p$ og $\forall$ eller $V$ tror jeg har fint lite å si. Det er bare slik at man skal kunne skille de ulike størrelsene fra hverandre. p kan f.eks. i mange tilfeller bety trykk og blir derfor fort forvirrende.
Svar