Medisin eller sivilingeniør?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Markus
Fermat
Fermat
Innlegg: 767
Registrert: 20/09-2016 13:48
Sted: NTNU

ruad3 skrev:
Nebuchadnezzar skrev:
[+] Skjult tekst
De jeg kjenner som går medisin på NTNU sier at de har avsluttende eksamener hver sommer (som de da må bestå for å fortsette). Mens de jeg kjenner som går i Oslo har to eksamener i året, litt varierende når og hvilket semester det er snakk om selvsagt.

Når det er sagt må jeg bare påpeke at jeg har den største respekt for de som ønsker å bli lege, og det å ha et så sterkt ønske for å hjelpe mennesker. Samtidig så er det krevende å bli lege, men ikke minst det å være lege. Det krever en omleggelse av livsstil, noe som ikke alle som begynner innser. Før en velger medisin må en godta at jobben kan bestå av vakter på opp i mot 17 timer, og uker opp i mot 60 timer. Dette gjør det vanskeligere (men langt i fra umulig) å kombinere med et personlig liv, f.eks med familie.

Siv.ing på sin side har sine egne problemer selvsagt, spesielt om en velger å arbeide offshore.
Jeg er veldig i tvil på om jeg skal gå indøk, siv. ing eller medisin. Liker jo både matematikk,biologi, kjemi og ikke minst fysikk.

Hvordan er det når det kommer til prestisje? Er NTNU Norges best rangerte universitet når det kommer til realfag? Til min kjennskap, har vel UIO en høyere rangering internasjonalt? Hvis jeg f.eks. ønsker å ta et utveksling ett semester på en IVY-leauge school i USA, vil jeg ha større sjanse hvis jeg går UIO enn NTNU?

Har vært en barndomsdrøm om å studere på disse universitetene i ett semester.
Ikke tenk på presitsje. Du får en like bra jobb uavhengig om du går på NTNU eller UiO.

Til min kjennskap har ikke NTNU noen samarbeidsavtaler med Ivy League skolene. Dette er dog noe studieveiledere har veldig god kontroll på, så snakk med dem om akkurat slikt.

Jeg synes du hører ut som en som liker realfag veldig godt. På NTNU vil linjen Sivilingeniør i nanoteknologi passe deg veldig godt, da den kombinerer alle disse fagdisiplinene.

I og med at du sier at du er i tvil på hva du skal gå, regner jeg med at du ikke har søkt enda. Er dette tilfellet? Jeg skal også søke til våren, og er selv i tvil.

Lykke til med valget, og spør i vei hvis det er noe mer du lurer på. Det er mange her på forumet som er underveis eller ferdig med utdanningsløpet.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Uten å vifte for mye fingeren ville jeg vært noe forsiktig ved å velge nanoteknologi på NTNU. Ut i fra de jeg kjenner som har gått linja har tre allerede byttet. Ikke fordi linjen på noen som helst måte er dårlig, men fordi det per dag dato ikke eksisterer jobber innen den fagretningen. Hen får tilnærmet sett den samme utdanningen ved å velge metalurgi med rett spesialisering f.eks. Dermed blir nanoteknologilinjen mer gimmick enn noe som gir en konkret jobb. Ikke at personer som har gått denne linja sliter med å få jeg jobb, næringslivet headhunter alltid smarte hoder.

Jeg ville nok sagt at det ikke spiller så stpr rolle hvilken linje en velger. Om en har godt nok snitt kan en alltid bytte linje etter et år , og i det store og hele betyr ett eller flere år fra eller til ingenting.
Selv ville jeg virkelig anbefale å studere i Trondheim. Det er uten tvil norges beste by og studere i, hverken Bergen eller Oslo kan engang nærme seg det fantastiske miljøet studentene skaper der oppe. Uavhengig om en går indøk, nano, medisin eller lektor ;)
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Gjest

ruad3 skrev: Jeg er veldig i tvil på om jeg skal gå indøk, siv. ing eller medisin. Liker jo både matematikk,biologi, kjemi og ikke minst fysikk.

Hvordan er det når det kommer til prestisje? Er NTNU Norges best rangerte universitet når det kommer til realfag? Til min kjennskap, har vel UIO en høyere rangering internasjonalt? Hvis jeg f.eks. ønsker å ta et utveksling ett semester på en IVY-leauge school i USA, vil jeg ha større sjanse hvis jeg går UIO enn NTNU?

Har vært en barndomsdrøm om å studere på disse universitetene i ett semester.

Sånn sett så er jo NTNU best rangert på ingeniør utdanninger. Hvis man skal studere noe ala. ingeniør så bør man for all del velge NTNU! Jeg er usikker på om dette kan videreføres til andre realfagsutdanninger. Medisin er vel stort sett likt rundt hele landet, men det skal sies at NTNU har det høyeste opptakskravet. 60.8 poeng om jeg husker riktig. NTNU er vel det nærmeste man kommer når man snakker om internasjonal anseelse. Hvis du skal jobbe i utlandet er NTNU veien!


Tror det er veldig vanskelig å få godkjent utveksling ett semester ved en av Ivy-Leauge skolene osm Harvard, Yale, Stanford.
uavhengig av hva universitet man går på i Norge.
Markus
Fermat
Fermat
Innlegg: 767
Registrert: 20/09-2016 13:48
Sted: NTNU

Enig i at nanotek. har et snevert arbeidsmarked innen retningen i seg selv, men det er uten tvil et jobbmarked som er på vei oppover, særlig innenfor bionano og elektronikk. Etter det jeg har hørt ender mange opp å jobbe med elektronikk (halvledere o.l.).

Å ta en eventuell Ph.D innen nano er noe jeg ikke tror du vil angre på. Er du heldig får du jobbe hos NTNU, der de har den såkalte nanolabben. NTNU er faktisk ledende på nanotek-fronten, og de har en veldig moderne nanolab. Nanolabben får man forresten tilgang til, til prosjektarbeid under studietida.
Gjest

Skal det mye til for å få innvilget fri til utveksling ett semester ved en Ivy-leauge skole som Harvard? Tenker da først og fremst på medisin. Vet at det er åpent for å utveksle til Europa, men internasjonalt må også være mulig? Blir det da like vanskelig å få innvilget et semester som å komme inn på et av disse eliteuniversitetene?
Gjest

hva ble det? sliter med det samme i dag...
Gjest

Gjest skrev:Skal det mye til for å få innvilget fri til utveksling ett semester ved en Ivy-leauge skole som Harvard? Tenker da først og fremst på medisin. Vet at det er åpent for å utveksle til Europa, men internasjonalt må også være mulig? Blir det da like vanskelig å få innvilget et semester som å komme inn på et av disse eliteuniversitetene?
Jeg tror det skal veldig lite til å få til en utveksling et semester. Hvor vanskelig det er å komme inn kommer an på hvilke samarbeidsavtaler som foreligger. Dersom det er en bilateral avtale (Jeg tviler, men hvem vet) vil du først og fremst konkurrere med personer fra samme universitet som du selv kommer fra. Antall plasser avhenger av hvor mange som det andre universitetet sender til Norge. Når det gjelder Harvard tror jeg(!) at de kun har slike avtaler med andre IVY league schools og at du dermed må søke som en vanlig student. Dette betyr at du vil konkurrere med personer fra andre land og amerikanerne selv noe som gjør det hele betydelig vanskeligere. Likevel foretrekker amerikanske utdanningsinstitusjoner på generell basis amerikanske studenter. Som international student i USA havner du ofte bakerst i alle køene (velge fag, bolig, stipend etc.) og prisene er svært høye. Det går ofte på marginene så du trenger en god slump flaks, meget gode akademiske resultat og diverse dokumenter som f.eks. at du viser til hvilke fritidsaktiviteter du har eller et "letter of recommendation".

Uansett er dette ting som veilederne ved universitetene har god peiling på. Dette er tross alt personer som bruker hele arbeidstiden på å sette seg inn i slike prosesser. Et lite tips er at du kan ringe til f.eks. internasjonal seksjon ved NTNU uten at du trenger å oppgi at du faktisk er student der så får du masse tips og informasjon helt gratis.
Penger

For å komme inn på Harvard og andre lignende skoler må man ha penger.

Ha en rik far eller mor som kan betale for din utdanning, gi en donasjon til skolen eller noe slikt.

Her kan man peke på Aker Scholar-systemet. Det var svært vanskelig for norske studenter å få plass på slike utdanningsinstitusjoner før fordi den norske stat ikke ønsket å betale for å sende studenter ut. Og fordi staten ønsket å beholde de beste i Norge.

Etter at Aker Scholar systemet kom i stand studerer svært mange i slike institusjoner dere peker på. Du trenger egentlig ikke så mye karakterer, letters of recommandation og slikt, så lenge du har finansiell støtte.
Svar