Modulfiltrering

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Kake med tau
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 159
Registrert: 05/02-2013 14:12
Sted: Fetsund

Hei, jeg kom over dette teoremet:

La [tex]R[/tex] være en Noethersk ring, og [tex]M[/tex] en endelig generert [tex]R[/tex]-modul. Da finnes det en filtrering

[tex](0)\subset M_1\subset \dots \subset M_n=M[/tex]

Slik at [tex]\frac{M_i}{M_{i-1}}\cong \frac{R}{P_i}[/tex] for primideal [tex]P_i[/tex]
.

Jeg prøvde med [tex](0)\subset (x)\subset (x,y)\subset k[x,y]=R=M[/tex]
men [tex]\frac{(x,y)}{(x)}[/tex] kan ikke være på formen [tex]\frac{R}{P}[/tex], siden [tex]1 \not\in\frac{(x,y)}{(x)}[/tex]. Hva er det jeg gjør feil?
"If you really want to impress your friends and confound your enemies, you can invoke tensor products… People run in terror from the $\otimes$ symbol." - en professor ved Standford
Brahmagupta
Guru
Guru
Innlegg: 628
Registrert: 06/08-2011 01:56

Du må se på $R/\mathfrak{p}$ som modul, ikke som ring. Eksempelvis for $R=k[x,y]$
er $R\cong (x)$ som $R$-moduler, ved homomorfien $r\mapsto rx$. For idealene du nevner
har vi
\[ (x,y)/(x)\cong (y)/(xy)\cong k[x,y]/(x) . \]

Merk forøvrig at resultater sier kun at det finnes en filtrasjon med den nevnte egenskapen, ikke at enhver
filtrasjon har den.
Kake med tau
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 159
Registrert: 05/02-2013 14:12
Sted: Fetsund

Brahmagupta skrev:Du må se på $R/\mathfrak{p}$ som modul, ikke som ring. Eksempelvis for $R=k[x,y]$
er $R\cong (x)$ som $R$-moduler, ved homomorfien $r\mapsto rx$. For idealene du nevner
har vi
\[ (x,y)/(x)\cong (y)/(xy)\cong k[x,y]/(x) . \]

Merk forøvrig at resultater sier kun at det finnes en filtrasjon med den nevnte egenskapen, ikke at enhver
filtrasjon har den.
Ok, tusen takk!
"If you really want to impress your friends and confound your enemies, you can invoke tensor products… People run in terror from the $\otimes$ symbol." - en professor ved Standford
Svar